

Op 10 juni ontving de raad Raadsinformatiebrief 2020-049, waarin informatie wordt verstrekt omtrent de voortgang van de aanbesteding van de Westelijke Ontsluiting.
Deze Raadsinformatiebrief heeft bij ons geleid tot de volgende vragen (de antwoorden eventueel, indien noodzakelijk i.v.m. gemeentelijk financieel belang, vertrouwelijk ter inzage leggen)

Op 5 februari 2020 ontvingen deze omwonenden een bericht van de gemeente waarin hun bezwaren niet ontvankelijk werd verklaard. De belangrijkste reden die de gemeente hiervoor aangeeft is dat de bezwaarmakers geen belanghebbenden zijn in de zin van artikel 1:2 van de AWB.
Op 9 juni ontving de raad een mail van bureau Syb van Breda & Co waarin het volgende wordt gesteld over de fietsbrug van de Westelijke Ontsluiting: “voldoet aan geen enkele van de richtlijnen die het CROW stelt”. Het gaat dan onder andere om hellingspercentages, rustplateaus en de aansluitingen van zijwegen dicht bij of op de helling.

De wethouder gaf in de ronde van 4 juni aan dat de scholen hun huur voor de sportaccommodaties blijven doorbetalen.


(in artikel 44 lid 1 RvO) gerelateerd aan de artikelen 155, 169 en 180 van de Gemeentewet. Het begrip feitelijke vragen komt voor in artikel 2 van de Verordening op organisatie griffie en ondersteuning raad. Het begrip technische vragen komt niet voor in de Gemeentewet en ook niet in onze regelgeving.

De fracties van Amersfoort2014 en Lijst Molenkamp hebben zich de afgelopen jaren kritisch opgesteld in het dossier Westelijke Ontsluiting. Een belangrijke reden voor deze kritische opstelling is de gesloten houding van het college als het gaat om de informatieverschaffing aan de Raad.
Een gezamenlijk punt van de fracties is het gebrek aan openheid als het gaat om de gebruikte input in de verkeersmodellen welke ten grondslag liggen aan het besluit de Westelijke Ontsluiting aan te leggen.

Op 14 april jl. zijn door Amersfoort2014 schriftelijke vragen gesteld. Een aantal antwoorden geeft aanleiding om vervolgvragen te stellen. Met de financiële specificatie wordt duidelijk dat er sinds 2016 bijna €350.000,- is uitgegeven om de Nota Evenementenbeleid vorm te geven. De evaluatie zoals opgedragen in het amendement uit 2015 moet nog plaats vinden. Daarnaast wordt er dit jaar weer €100.000,- uitgegeven om een tijdelijk adviseur Evenementenbeleid aan te stellen. Amersfoort2014 vindt het ontoelaatbaar dat tonnen worden uitgegeven aan evenementen en horecabeleid zonder enig zichtbaar resultaat.

Amersfoort2014 heeft zich altijd verzet tegen de toevoeging van een tankstation voor fossiele brandstoffen in dit plan omdat er geen nut- en noodzaak was (en is) voor dit tankstation.

Onlangs ontving de fractie van Amersfoort2014 informatie dat er bij de nieuwbouw van de Vosheuvelscholen vervuilde grond is aangetroffen, die notabene afkomstig zou zijn van het gemeentelijk gronddepot. De gemeente en de school zijn al in gesprek zijn over de betaling van de kosten. Amersfoort2014 vraagt zich af waarom de gemeenteraad niet direct is ingelicht en of ouders/leerlingen al op de hoogte zijn. Ook vragen wij ons af wie verantwoordelijk is voor deze vervuiling en wie de meerkosten gaat betalen.

Constaterende dat
- Adviesbureau ABC NOVA in de periode 2012-2018 advies heeft verstrekt op het gebied van cultuur (Eemhuis), onderwijs (huisvesting), Multifunctionele Accommodaties (MFA’s) en sport (Amerena) voor een bedrag van €967.614,- ;
- Het college tot twee keer toe schriftelijk heeft aangegeven deze advieskosten niet te kunnen specificeren: zie antwoorden schriftelijke vragen 2020-007 en 2020-029**;
- Het college wel heeft aangegeven dat er rapportages zijn over en controles hebben plaatsgevonden op het totaal aantal door ABC NOVA ingezette uren.

Amersfoort2014 hecht eraan om eerst te vermelden dat wij hopen dat de Amerena een succes wordt en dat we veel waardering hebben voor de drie verenigingen en hun vrijwilligers voor hun inzet om van Amerena een succes te maken!
Amersfoort2014 is geschrokken van de teksten in de verantwoording van de Stichting Amerena over 2018. Uit het verslag blijkt dat de wethouder stelselmatig heeft geweigerd te communiceren met de stichting Amerena. Tevens blijkt uit het verslag dat de SRO weigert om een toegezegd bedrag aan de Stichting Amerena over te maken. Nog ernstiger is het feit dat er door de bestuursleden van de Stichting persoonlijke leningen afgesloten moesten worden om activiteiten van de stichting te financieren!

In maart 2020 ontving de gemeenteraad van Amersfoort via de dagmail het collegebericht 2020-037 met het bijbehorende faillissementsverslag van de curator (d.d.12-11-2019).
Uit het verslag van de curator (7.5) blijkt dat de curator kritisch was richting de bestuurders van MOA. Na overleg werd een duiding hierover door ‘partijen’ in het midden gelaten.