Toelichting:
Amersfoort2014 heeft in deze raadsperiode voortdurend aandacht gevraagd voor de hoge meerkosten die het inhuren van externe medewerkers bij de gemeente Amersfoort met zich meebrengt. Jaarlijks bedragen de meerkosten in Amersfoort tussen de 2 en 3 mln. euro volgens berekeningen van de gemeente Amersfoort. Met name het gebrek aan beleid en visie op het inhuren van externen is voor Amersfoort2014 onacceptabel. Ook is het aantal ingehuurde medewerkers flink toegekomen vanaf 2013 (94 fte) tot 2016 ( 196 fte) met gemiddeld 25% per jaar!
Amersfoort2014 is het al jaren een doorn in het oog dat sommige extern ingehuurde medewerkers vele jaren verbonden blijven aan de gemeente met flinke uurtarieven. Dat zorgt voor flinke meerkosten en ook nog eens een groot verlies aan expertise bij vertrek. Het gebrek aan expertise bij de gemeente Amersfoort wreekt zich de laatste jaren in de controle op de uitvoering van werkzaamheden, waardoor steeds meer financiële debacles kunnen ontstaan: o.a. Eemhuis, financieel toezicht provincie, Fluor, onderwijshuisvesting.
Landelijk is er sinds enkele maanden ook veel aandacht voor dit probleem. In het AD werd hierover uitgebreid geschreven op 14 juli en 7 september 2017, waarin een schema is opgenomen van uurtarieven van ingehuurde medewerkers bij verschillende overheden ( zie de bijlage) Veel overheden betalen een uurtarief dat hoger is dan het maximum uit de Wet Normering Topinkomens ( 175,- voor lagere overheden zoals, de gemeente Amersfoort en € 224,- voor de ministeries). In het AD-overzicht blijkt dat gemeenten uurtarieven betalen van € 300,- ( Woensdrecht) tot € 200,- (Soest) voor externen.
Amertsfoort2014 wil van de gemeente Amersfoort weten hoe het zit met de inkomens van de ingehuurd externe medewerkers:
Vraag 1
Amersfoort2014 ontvangt graag een ( geanonimiseerd)overzicht van de gehanteerde uurtarieven van alle door de gemeente Amersfoort ingehuurde medewerkers in het jaar 2016, waarbij de functie wordt vermeld, het uurtarief , voor hoeveel uur deze medewerker is ingehuurd , hoelang deze medewerker al bij de gemeente Amersfoort werkt en wanneer het contract afloopt.
Vraag 2:
Is het College bereid dit schema uit vraag 1 op te nemen in de jaarlijkse verantwoording aan de gemeenteraad? Zo nee, waarom niet?