• amersfoort-013.png
  • amersfoort-007.png
  • amersfoort-006.png
  • amersfoort-010.png
  • amersfoort-005.png
  • amersfoort-011.png
  • amersfoort-004.png
  • amersfoort-014.png
  • amersfoort-012.png
  • amersfoort-003.png
  • amersfoort-009.png
  • amersfoort-008.png
  • amersfoort-001.png
  • amersfoort-002.png
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.

Vragen over de opvattingen van het college over informatieverstrekking aan de gemeenteraad

stadhuisVoor alle helderheid en begripsbepaling: in ons eigen reglement van orde (RvO) is er sprake van mondelinge vragen (artikel 45 RvO), schriftelijke vragen (artikel 43 RvO) en inlichtingen
(in artikel 44 lid 1 RvO) gerelateerd aan de artikelen 155, 169 en 180 van de Gemeentewet. Het begrip feitelijke vragen komt voor in artikel 2 van de Verordening op organisatie griffie en ondersteuning raad. Het begrip technische vragen komt niet voor in de Gemeentewet en ook niet in onze regelgeving.
 
Artikelen 169 en 180 Gemeentewet regelen de inlichtingenplicht. Artikel 155 Gemeentewet regelt het recht tot stellen van mondelinge en schriftelijke vragen, wat een pendant is van de inlichtingenplicht. Dit is uitgewerkt in onze lokale regelgeving. Artikel 2 van de Verordening op organisatie griffie en ondersteuning raad stelt regels over feitelijke vragen. Artikelen 43 tot en met 45 van ons reglement regelen schriftelijke en mondelinge vragen en inlichtingen van college.
Bepalend voor het onderscheid of sprake is van feitelijke of schriftelijke vragen is volgens onze eigen regels:
- Zijn de vragen snel te beantwoorden?
- Gaat het om openbare gegevens?
- Is sprake van een politieke lading?

Onder het kopje ‘bericht’ van het collegebericht 2020- 086 schrijft het college dat antwoorden van het college op technische vragen stelselmatig in twijfel worden getrokken door de stellers van de vragen en dat daardoor de beantwoording en informatieverstrekking van het college en de ambtelijke organisatie in het dossier Westelijke Ontsluiting ter discussie worden gesteld. Ook speelt volgens het college het politieke oordeel van de vragenstellers een rol bij het stellen van vragen en de reacties van de vragenstellers op de antwoorden! Het college deelt in collegebericht 2020-086 vervolgens aan de gemeenteraad mede dat technische vragen voortaan aangemerkt zullen worden als schriftelijke vragen conform RvO artikel 43 met de bijbehorende beantwoordingstermijn.
 
Amersfoort2014 betreurt deze mededelingen en opvattingen van het college. Volgens Amersfoort2014 bepaalt de gemeenteraad in het reglement van orde van de gemeenteraad (RvO) en Verordening op organisatie griffie en ondersteuning raad 2011 het onderscheid tussen de instrumenten en zijn de rechten van de raadsleden duidelijk benoemd in de Gemeentewet (artikelen 155, 169 en 180). Het is niet aan het college, maar aan de raadsleden op welke wijze er vragen worden gesteld volgens de RvO en welke conclusies ze uit de antwoorden trekken en hoe ze daarover communiceren. Dat geldt ook voor de relevantie en de mate van detaillering van de vragen.
 
Vragen
 
  1. Voorwaarde voor de uitoefening van een goede controle is dat raadsleden tijdig en volledig worden geïnformeerd door het college en de burgemeester. In de artikelen 169 en 180 van de gemeentewet en in het RvO van de gemeente Amersfoort zijn de rechten van individuele raadsleden geregeld om inlichtingen te vragen, alsmede de verplichting van het college de gevraagde inlichtingen aan de raad te verstrekken. De raad of de leden van de raad maken daarbij zelf de afweging welke informatie zij nodig hebben en het is niet aan het college om te bepalen welke informatie relevant is of de mate van detaillering van de vragen. Indien het college van oordeel is dat bepaalde inlichtingen moeten worden geweigerd, dient daarvoor nadrukkelijk een beroep op de uitzonderingsgrond ‘strijd met het openbaar belang’ te worden gedaan. De raad (en niet het college) zal vervolgens moeten beoordelen of hij dit beroep aanvaardt. Is het college het eens met wat hier beschreven staat? Zo nee, waarom niet?

  2. Hebben volgens dit college raadsleden het recht om antwoorden van het college op gevraagde inlichtingen en mondelinge en schriftelijke vragen in twijfel te trekken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is dan het probleem?

  3. Volgens het college trekken bepaalde fracties stelselmatig de antwoorden van het college op inlichtingen en vragen in twijfel bij het dossier van de Westelijke Ontsluiting. Waarop is deze conclusie gebaseerd? Graag feitelijk onderbouwen.

  4. Is het college het met mij eens dat raadsleden zelf bepalen welk instrument zij inzetten om hun informatie bij het college en de ambtelijke organisatie te vergaren (oftewel of ze gebruik maken van het recht op de informatie door het vragen van inlichtingen, schriftelijke vragen of mondelinge vragen)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is dan het probleem?

  5. Is het college het met mij eens dat de gemeenteraad in het Reglement van Orde en de Verordening op organisatie griffie en ondersteuning raad de toepassing van de raadsinstrumenten bepaalt en dat het college zich ook moet houden aan deze regels? Zo nee; waarom niet? Zo ja, hoe is dat dan te rijmen met de conclusie van het college dat technische vragen vanaf heden afgehandeld zullen worden als schriftelijke vragen conform art. 43 RvO?

  6. Bedoelt het college met het collegebericht ook te zeggen dat raadsleden zich met technische vragen over de Westelijke Ontsluiting niet langer (telefonisch of per mail) zouden mogen wenden tot ambtenaren?

  7. Bedoelt het college met het collegebericht ook te zeggen dat raadsleden over dit onderwerp niet langer mondelinge vragen aan het college moeten kunnen stellen? Het collegebericht spreekt immers alleen nog over schriftelijke vragen.

  8. Waarom bepaalt het college dat in de onvoorziene toekomst alle vragen over de Westelijke Ontsluiting blijkbaar politiek geladen zijn? Er wordt toch niet per se om een politiek oordeel van het college gevraagd?

  9. Als het college inderdaad vindt dat alle vragen over de Westelijke Ontsluiting als schriftelijke vragen moeten worden beantwoord en de antwoorden dus door het college in een collegevergadering moeten worden vastgesteld, is het collegebericht 2020-086 (immers ook beantwoording van vragen over de Westelijke Ontsluiting) dan zelf wel in een collegevergadering vastgesteld?

  10. Volgens het college speelt het politieke oordeel van de vragenstellers ook een rol bij de beoordeling van raadsleden van de antwoorden van het college. Amerfoort2014 vindt dat zowel bij het college als de gemeenteraad politieke opvattingen, oordelen en visies altijd een rol spelen als er vragen worden gesteld of inlichtingen worden gevraagd en dat geldt ook voor de beantwoording daarvan. De gemeenteraad is nu eenmaal een politiek orgaan. Waarom vindt het college dat een probleem?
 
Ben Stoelinga
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes

Amersfoort2014 zet zich sinds 2014 in voor een betere gemeente Amersfoort. Een gemeente waarin meer naar de inwoners wordt geluisterd. Een gemeente waarin meer logische samenhang zit in de plannen en waar weloverwogen met gemeenschapsgeld wordt omgegaan.

Amersfoort2014 wil een overheid die zich dienstbaar opstelt. Politiek die werkt voor de inwoners, de wijken, de stad en de dorpen. Met meer ruimte voor openheid, openbaarheid en vroegtijdige inspraak. Het gesprek voeren over wat we willen met Amersfoort maar ook steeds aandacht houden voor hoe we dat samen gaan bereiken.

  • Jeugd en Onderwijs op 1!
    We willen met de jeugd bouwen aan de toekomst van onze gemeente. Daarom willen we onder andere werken aan een gezond schoolklimaat, wijkgerichte jeugdzorg, aanpak van de jeugdwerkloosheid, investering in MBO en HBO en jongerenhuisvesting. We gaan de jeugd uitnodigen om (vaker) mee te denken over de opgaven van de gemeente onder andere via jongerenradenWe nemen de jeugd en ouderen als uitgangspunt bij het inrichten van onze straten en buurten.
     
     
     
     
  • Betaalbaar wonen
    Iedereen in Amersfoort heeft recht op een betaalbare woning. Het opkopen van sociale huurwoningen door investeerders moet stoppen. Elke wijk heeft straks een wijkwoonplan met inbreng van bewoners met meer woningen voor starters en ouderen. Bouwen en renoveren doen we zo duurzaam mogelijk.
     

     
     
     
     
  • Zorgvuldig omgaan met ruimte
    Ontwikkeling van ruimte in de stad moet niet bestaan uit ‘postzegelprojecten’, maar breed worden opgepakt met oog voor de leefbaarheid. De ontwikkelingen langs ‘Eem en Spoor’, de Stadsring en de Nieuwe Poort moeten in betere samenhang gebeuren met intensieve inbreng van bestaande bewoners. Bovenduist is de laatste grote stadsuitbreiding en we zijn tegen woningbouw in Hoogland-West. Hoogbouw (meer dan zes verdiepingen) enkel als het past en er draagvlak is bij bewoners.
     
     
     
     
  • Duurzaamheid

    We vinden dat verduurzamen zowel moet gaan over vandaag als over morgen. We werken met urgentie aan meer groen, biodiversiteit, gezondere lucht voor Amersfoorters, beweegvriendelijkere openbare ruimte, meer ruimte voor mensen en aandacht voor een toekomstbestendige balans tussen mens en natuur.

    We willen ons initiatief het “Deelakkoord Duurzaamheid” voortzetten. Verbranden van houtige biomassa gaan we tegen en we gaan op zoek naar betere oplossingen, zoals geothermie. We zetten in op meer aandacht voor woningverbetering. Dit bestrijdt ook direct de energiearmoede. Zonnepanelen zien we op de daken en niet in natuur of het groene landschap. We staan kritisch ten opzichte van het plaatsen van grote windmolens in onze dichtbevolkte gemeente. Duurzame en actieve mobiliteit vinden we belangrijk vanuit duurzaamheids,- en gezondheidsperspectief en is onderdeel van de wijkplannen.

    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

  • Groen
    We willen een toename in groen en biodiversiteit en daarom extra budget vrijmaken. Bewoners doen zelf actief mee aan de groene inrichting van hun straten, wijken en parken. We denken dan met name aan stadspark Randenbroek, Over de Laak, park Schothorst (niet bouwen!) maar ook aan versteende plekken in de stad en ruimte voor experiment op straatniveau. We willen vanzelfsprekend stoppen met het hoofdpijndossier ‘de Westelijke Ontsluiting’, waardoor duizenden bomen gespaard kunnen worden.
     
     
     
     
  • Een sociaal en gezond Amersfoort
    We blijven de wijkteams inzetten om mensen een menswaardig en zelfstandig bestaan te bieden. Meer samenwerking tussen instanties vinden we nodig. Het geld dat bestemd is voor jeugdzorg moet ook echt daaraan besteed worden. Dit moet niet gebruikt worden om financiële gaten bij de gemeente te dichten, zoals dat de afgelopen periode gebeurde. Via bijvoorbeeld de scholen wordt goede voorlichting gegeven over verslavingsziekten.
     

     
     
     
  • Oud worden in Amersfoort
    We gaan kennis en ervaring van ouderen beter benutten door hen actief op te zoeken. Ouderen hebben recht op goede thuiszorg en moeten zo lang mogelijk zelfstandig betaalbaar kunnen blijven wonen. Ook zetten we in op het actief verbinden van jong en oud(er).
     
     

     
     
     
  • Sporten en bewegen
    Om Amersfoort als sportstad op peil te houden investeren we in de sportverenigingen en maken we accommodaties beter toegankelijk voor mensen met een beperking. Meer sportvoorzieningen in de openbare ruimte van wijken stimuleert meer bewegen. Het Bosbad en zwembad Hoogland moeten vernieuwd worden.
     
     
     
     
     
  • Mobiliteit
    De aanbesteding Westelijke Ontsluiting moet gestopt worden: dit is geld- en natuurverspilling! We willen een integrale kijk op de openbare ruimte en verkeer is daar een onderdeel van. 30Km/uur is wat ons betreft de norm binnen de bebouwde kom en we willen meer ruimte in onze straten voor spelen, groen, ontmoeten en kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook streven we naar meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
     
     
     
     
     
  • Veiligheid
    Veiligheidsmaatregelen worden opgenomen in de wijkplannen en het maandelijks wijkberaad met de gemeente. Criminaliteit moet hard aangepakt worden met een lik-op-stukbeleid. In de wijken vinden we dat een veilige en schone leefomgeving extra aandacht verdienen.
     
     
     
     
     
     
  • Kunst en Cultuur
    We willen meer investeren in (werk-)ruimte voor kunst en cultuur. Initiatieven in de wijk verdienen ondersteuning en de koppeling met onderwijs is daarbij belangrijk. Het amfitheater Emiclaer kan in ere worden hersteld en de mogelijkheid voor een cultuurcentrum moet worden onderzocht.
     

     
     
     
     
  • Bestuurscultuur
    Hoe bedrijven we politiek en komen we samen met bewoners tot besluiten en een beter Amersfoort?  Dit is een vraag die we steeds stellen en willen we echt anders zien de komende jaren. Amersfoort2014 strijdt al jaren tegen de huidige gesloten bestuurscultuur. Deze cultuur heeft kenmerken als, geheimhouding, machtspolitiek, beslissen voor bewoners i.p.v. met bewoners, het achterhouden van informatie en de slechte beantwoording van vragen. Bewoners moeten vanaf het prille begin bij plannen betrokken worden. Meer dualisme en debat in de gemeenteraad is nodig.
     
     
     
     
  • Omgaan met uw belastinggeld

    Megalomane plannen, zoals een nieuw stadhuis voor voorlopig 108 miljoen euro, zijn de bijl aan de wortel van goed en verantwoord omgaan met het geld van de Amersfoorters. We willen geen lastenverzwaring voor onze inwoners, we streven naar betaalbare basisvoorzieningen. 





    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

schrvragen
motie
verkiezingsprgr
departij
A2014 Logo 6393x1200
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png