- In 2013 is de Horecanota vastgesteld. In de periode 2013-2015 is er gewerkt aan een nieuw evenementenbeleid. De gemeente Amersfoort communiceert met de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) die niet alle horecaondernemers vertegenwoordigt. De Werkgroep Horeca Amersfoort is inmiddels opgericht en daarnaast zijn er op diverse pleinen ook afzonderlijke horeca-initiatieven.
- In september 2015 is de Nota Evenementenbeleid 2015 vastgesteld. De gemeente roept een serviceorganisatie in het leven. Voor deze organisatie wordt vanaf 2016 jaarlijks € 100.000,- uitgetrokken.
- Organisatoren en stakeholders hebben de lead om deze organisatie verder vorm te geven. Er wordt aangegeven dat de gemeente hiervoor een projectleider wil benoemen. De gemeente heeft een faciliterende rol. In de risicoparagraaf staat dat alle belanghebbenden voldoende actief bij het proces betrokken worden onder professionele begeleiding.
- Op 29 september 2015 is amendement A2015-193A door de Raad aangenomen. Medio 2016 is een kwartiermaker aangesteld die de wensen en verbeterpunten van nagenoeg alle evenementenorganisaties heeft geïnventariseerd. Naar aanleiding van dit advies is de stichting serviceorganisatie 033 opgericht.
- In de periode 2016 -2018 is er geen evaluatie is geweest. Voor zover bekend is in deze periode de serviceorganisatie niet echt van de grond gekomen. Ook is het onduidelijk of en hoe de gemeentelijke gelden zijn besteed. De stakeholders, genoemd in het raadvoorstel, zijn niet betrokken geweest bij verdere ontwikkelingen van het beleid.
- Medio februari 2018 is, met de zogenaamde koplopersgroep, het Uitvoeringsprogramma Evenementen opgesteld. Deze koplopersgroep bestaat uit zes evenementenorganisatoren en drie vertegenwoordigers vanuit de horeca.
- Eind 2019 is door de Raad de belastingverordening 2020 vastgesteld. De grondslag voor de reclamebelasting in de oude vorm is hiermee komen te vervallen, maar de wijze van verdeling en toewijzing blijft in stand.
- Op 17 maart 2020 is met RIB 2020-027 Actualisatie Nota Evenementenbeleid de Raad geïnformeerd over het voornemen van actualisatie van de genoemde nota. De actualisatie wordt gedaan in nauwe samenspraak met evenementenorganisatoren en vertegenwoordigers van horeca.
- Door de horeca wordt aangegeven dat er inmiddels twee bijeenkomsten zijn geweest, gefaciliteerd door de gemeente. Beide bijeenkomsten hadden een informeel karakter met als doel om elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en daar waar mogelijk de samenwerking te intensiveren. Een aantal horecavertegenwoordigers voelt zich niet of nauwelijks betrokken bij het gehele proces.
- In september 2015 is de Nota Evenementenbeleid 2015 vastgesteld en is een serviceorganisatie in het leven geroepen. Welke organisaties en stakeholders hebben zitting in deze serviceorganisatie? Bestaat deze organisatie heden ten dage nog? Zo ja, wat is hun rol nu? Zo nee, waarom niet? Op welke wijze is gewaarborgd dat alle belanghebbenden voldoende actief bij het proces zijn betrokken? Waar zijn de gemeentelijke gelden, vanaf 2016 €100.000,- op jaarbasis, aan besteed? Graag een specificatie per jaar.
- Op 29 september 2015 is amendement A2015-193A aangenomen. Met dit amendement heeft de raad besloten dat zowel van de serviceorganisatie als van de Evenementennota een evaluatie noodzakelijk is. Op welke wijze is uitvoering gegeven aan de vier genoemden evaluatiepunten? Waar kunnen we de resultaten lezen van deze evaluatie?
- Medio februari 2018 is, met de zogenaamde koplopersgroep het Uitvoeringsprogramma Evenementen opgesteld. Deze koplopersgroep bestaat uit zes evenementenorganisatoren en drie vertegenwoordigers vanuit de horeca. Waarom is er voor gekozen om niet alle vertegenwoordigers van de gehele horeca te laten participeren? Wie hebben er wel zitting in deze koplopersgroep en wie vertegenwoordigen zij?
- Medio 2016 is een kwartiermaker aangesteld die de wensen en verbeterpunten van nagenoeg alle evenementenorganisaties heeft geïnventariseerd. Naar aanleiding van dit advies is de stichting serviceorganisatie033 opgericht. Waarom zijn destijds niet alle evenementenorganisaties geconsulteerd? Wie heeft er zitting in de stichting serviceorganisatie033? Wat is het doel van deze organisatie? Welke kosten maakt deze organisatie jaarlijks?
- Eind 2019 is door de Raad de belastingverordening 2020 vastgesteld. Op welke wijze is in deze belastingverordening aantoonbaar bekend gemaakt aan de horeca- en evenementenorganisaties? Hoe wordt geborgd dat de zeggenschap over de bijdrageregeling bij de verenigde horeca en de pleinondernemers komt en niet bij de Stichting Ondernemersfonds Amersfoortse Binnenstad (SOAB), Ondernemers Binnenstad Amersfoort (OBA) en de KHN?
- Op 17 maart 2020 is met RIB 2020-027 Actualisatie Nota Evenementenbeleid de Raad geïnformeerd over het voornemen van actualisatie van de genoemde nota. De actualisatie wordt gedaan in nauwe samenspraak met evenementenorganisatoren en vertegenwoordigers van horeca. Dit mag niet in strijd zijn met de in 2015 gegeven opdracht om alle stakeholders erbij te betrekken. Kan het college aangeven wie de vertegenwoordigers zijn van de evenementenorganisaties, de horeca en de overige stakeholders? Zo nee, waarom niet?