• amersfoort-002.png
  • amersfoort-014.png
  • amersfoort-006.png
  • amersfoort-010.png
  • amersfoort-004.png
  • amersfoort-013.png
  • amersfoort-005.png
  • amersfoort-007.png
  • amersfoort-003.png
  • amersfoort-009.png
  • amersfoort-008.png
  • amersfoort-012.png
  • amersfoort-011.png
  • amersfoort-001.png
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.

Dossier Museum Oud Amelisweerd (MOA) deel 1: totstandkoming ondernemingsplan

MOAOp 6 december 2011 heeft de gemeenteraad van Amersfoort besloten de kerncollectie van Armando onder te brengen in MOA. Tevens is besloten dat er onder voorwaarden een bedrag van € 1.000.000 subsidie beschikbaar werd gesteld dat uitgekeerd zou worden in een periode van tien jaar. Vanuit Amersfoort is tevens € 1.600.000 ter beschikking gesteld voor investeringen in MOA, waaronder  €1.000.000 van de bankgiroloterij, fondsen en subsidie van de gemeente Amersfoort. In het ondernemingsplan uit 2011 wordt gesproken over een sluitende exploitatie. In augustus 2018 gaat MOA failliet en is de jaarlijkse subsidieverstrekking aan MOA vanuit Amersfoort beëindigd. Uiteindelijk is er inmiddels vanuit de gemeente Amersfoort € 855.000 uitgekeerd van de toegezegde € 1.000.000.
 
Op 5 februari 2019 heeft Amersfoort2014 de gemeenteraad van Amersfoort in een openbare Ronde verzocht om, op basis van het rapport van Blue Yard,( 2018)  dat in opdracht van de gemeente Utrecht onderzoek heeft verricht naar de gang van zaken rond het faillissement van MOA, een onderzoek in te stellen naar de specifieke rol die de gemeente Amersfoort en de museumkoepel Amersfoort in C (AinC) hebben gespeeld bij de totstandkoming van het risicovolle ondernemingsplan uit 2011, welke Amersfoortse belangen er destijds speelden, hoe de informatieverstrekking is verlopen in de afgelopen jaren en op welke wijze de controle op het verstrekken van de jaarlijkse subsidie aan MOA  is verlopen.
 
Helaas vond een meerderheid van de gemeenteraad het niet nodig om onderzoek te verrichten met als belangrijkste argumenten dat het een te ingewikkeld dossier zou zijn  en dat de onderste steen toch niet naar boven zou komen én dat we al die jaren van de schilderijen hebben kunnen genieten. Amersfoort2014 betreurt het in hoge mate dat een meerderheid van de gemeenteraad van Amersfoort een onderzoek naar de teloorgang van ruim € 2.400.000,-  blokkeert en een deel van de  gemeenteraad niet in staat stelt om de controlerende taak naar behoren te vervullen (zie ook de reportage MOA Onderzoek? AmersfoortGezien)
 
Daarom rest Amersfoort2104 geen andere mogelijkheid dan alle onderzoeksvragen schriftelijk te stellen. Op deze wijze probeert Amersfoort2014 alsnog de broodnodige informatie te verkrijgen. We maken daar een eigen rapport/verslag van, dat in het najaar van 2019  zal worden aangeboden aan de gemeenteraad van Amersfoort.
 

Reeks vragen*
Deze schriftelijke vragen maken onderdeel uit van een reeks schriftelijke vragen die in de komende maanden aan het College gesteld zullen worden:
Deel 01: totstandkoming en inhoud ondernemingsplan:17-4-2019
Deel 02: het investeringsplan en de gelden van bankgiro en fondsen: 01-05-2019
Deel 03: besluitvorming 2011-2012 en de informatievoorziening: 15-05-2019
Deel 04  de Armando-erfenis en de raam- en beëindigingsovereenkomst: 29-05-2019
Deel 05  exploitatie MOA: 12-06-2019
Deel 06: Amersfoortse controle op verstrekte subsidie: 26-06-2019
Deel 07: het functioneren van directie, bestuur, toezicht op MOA: 10-07-2019
Deel 08: Blue Yard onderzoek 2018: 24-07-2019
Deel 09: overige vragen betreffende het MOA-dossier: 31-07-2019
Deel 10: Hoe verder?: 14-08-2019
 
*We vragen  nadrukkelijk aan het College om alle antwoorden te voorzien van bijlagen: relevante documenten voor de antwoorden, verslagen van gesprekken over het verkregen antwoord, wie er betrokken zijn geweest bij het verstrekte antwoord en vanuit welke functie, verslagen van gesprekken met andere gemeenten, MOA-directie en bestuur en (ex-)collegeleden, (ex-) raadsleden en (ex-)ambtenaren) over de antwoorden. Kortom: alle gegevens en verslagen over wie heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de verstrekte antwoorden.

Vragen:
 
  1. Op 18-12-2018 schrijft het College in antwoord op schriftelijke vragen van Amersfoort2014 dat de herbestemming van landhuis Oud Amelisweerd is gedaan door een werkgroep. Deze werkgroep heeft het ondernemingsplan  MOA opgesteld. Naast deze werkgroep was er ook een begeleidingscommissie waaraan ook de gemeente Amersfoort deelnam. Wie ( functie) zat daarin namens de gemeente en met welke bevoegdheid? Welke bemoeienis heeft de toenmalige wethouder cultuur gehad met de werkgroep en de begeleidingsgroep? Is de wethouder van cultuur in de ontwerpfase geïnformeerd over de onhaalbaarheid van een sluitende exploitatie? Zo ja, wanneer en wat heeft de wethouder daarmee gedaan? Zijn het toenmalige College en de gemeenteraad hierover geïnformeerd? Zo nee, waarom niet en zo ja, wanneer en op welke wijze?

  2. Uit het Blue-Yard rapport ( 2018) blijkt dat alle partijen vonden dat AinC en de gemeente Amersfoort samen verantwoordelijk waren voor de opzet van het ondernemingsplan. Op 18-12-2018 schrijft de huidige wethouder van cultuur dat in het Blue Yard rapport de rol van de gemeente correct is weergegeven. Bevestigt de huidige wethouder van cultuur hiermee dat Amersfoort destijds inderdaad verantwoordelijk was voor de opzet van de exploitatie? Hoe is dat te rijmen met de uitspraak van de wethouder op 18-12-208 dat de gemeente Amersfoort niet verantwoordelijk was voor de exploitatie van MOA?

  3. Uit het Blue-Yard rapport blijkt dat vanaf het begin al duidelijk was dat een sluitende exploitatie onhaalbaar was. Is dat expliciet gecommuniceerd naar het College en de Amersfoortse gemeenteraad? Zo nee, waarom niet? Wie is hiervoor verantwoordelijk? Zo ja; wanneer en op welke wijze ( graag documenten bijvoegen)

  4. Op 8 mei 2011 schrijft AinC een brief aan het College. Daarin wordt een jaarlijks exploitatietekort vermeld van € 170.000, mede gebaseerd op rapport Berenschot. Wat heeft het toenmalige College gedaan met deze informatie? Op welke wijze en met wie is daarover over gecommuniceerd? Zijn er verslagen beschikbaar van deze overleggen bij de gemeente of bij AinC?

  5. Op 6 juli 2011 schrijft AinC aan het College dat er slechts 80% dekking mogelijk was van de totale kosten. Wat heeft het toenmalige College gedaan met deze informatie? Op welke wijze en met wie is daarover over gecommuniceerd?  Zijn er verslagen beschikbaar van deze overleggen bij de gemeente of bij AinC?

  6. Op 13 juli 2011 schrijft AinC bij de aanbieding van het ondernemingsplan aan het College dat er wordt uitgegaan van 30.000 bezoekers per jaar, oplopend naar 40.000 per jaar. In de Elleboogkerk kwamen tot de brand maximaal 12.000 bezoekers per jaar. Wat heeft het toenmalige College met deze, naar nu blijkt, veel te optimistische cijfers gedaan? Op welke wijze is daarover gecommuniceerd en wie waren daarbij betrokken? Zijn er verslagen beschikbaar van deze overleggen bij de gemeente of bij AinC? Waarop zijn deze optimistische bezoekcijfers gebaseerd?

  7. Op 13 juli 2011 wordt in hfd.9 van het ondernemingsplan gesproken over € 120.000 structureel tekort op de jaarlijkse exploitatie voor de komende 10 jaar, te dekken uit de jaarlijkse subsidie die Amersfoort verstrekt. Vervolgens stelt het ondernemingsplan dat er dus sprake is van een sluitende exploitatiebegroting. Was het toenmalige College het eens met deze manier van redeneren? Is daarover overleg geweest? Welke mening had het College hierover? Op welke wijze heeft het College deze wijze van redeneren gecommuniceerd met de gemeenteraad?

  8. In mei 2011 was sprake van € 170.000 jaarlijks tekort ( zie vraag 1), in juli  2011 is dat nog maar € 120.000 ( zie vraag 7). Als verklaring voor dat verschil geeft AinC aan dat er jaarlijks € 50.000 opbrengst zou zijn uit de horeca-opbrengsten van het Koetshuis. Was toen bekend dat er geen afspraken waren gemaakt met het Koetshuis en dat deze aanname volstrekt onjuist was? Zoals al snel zou blijken kwam er geen jaarlijkse bijdrage uit de horeca. Op welk moment heeft het College dat geconstateerd en wat is daarmee gedaan? Op welke wijze en met wie is daarover over gecommuniceerd ? Zijn er verslagen beschikbaar van deze overleggen bij de gemeente of bij AinC?

  9. In  1-10-2011 schrijft het toenmalige College: “alle betrokkenen hebben er vertrouwen in dat MOA zal slagen om zelfstandig te opereren”. Op dat moment was ook het rapport Berenschot bekend, waarin gewaarschuwd werd voor een niet-sluitende exploitatie en waren er ook nog geen afspraken gemaakt met het Koetshuis over de horeca. Waarop was dat vertrouwen destijds gebaseerd? Waarom zijn er destijds geen belletjes gaan rinkelen in ambtelijke en bestuurlijk Amersfoort? Wie is hiervoor verantwoordelijk?

  10. Bij de behandeling in 2015 van het verzoek van MOA om de Amersfoortse subsidiebedragen versneld uit te keren, is niets gerapporteerd door het College over de niet-sluitende exploitatie en de risico’s die de gemeente liep. Sterker nog: het College steunde het voorstel van MOA, maar is teruggefloten door de toenmalige gemeenteraad. Waarom heeft het College in 2015 niet bij voorbaat het MOA-verzoek afgewezen vanwege de grote risico’s? Wie is hiervoor verantwoordelijk?
 
Ben Stoelinga
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes

Amersfoort2014 zet zich sinds 2014 in voor een betere gemeente Amersfoort. Een gemeente waarin meer naar de inwoners wordt geluisterd. Een gemeente waarin meer logische samenhang zit in de plannen en waar weloverwogen met gemeenschapsgeld wordt omgegaan.

Amersfoort2014 wil een overheid die zich dienstbaar opstelt. Politiek die werkt voor de inwoners, de wijken, de stad en de dorpen. Met meer ruimte voor openheid, openbaarheid en vroegtijdige inspraak. Het gesprek voeren over wat we willen met Amersfoort maar ook steeds aandacht houden voor hoe we dat samen gaan bereiken.

  • Jeugd en Onderwijs op 1!
    We willen met de jeugd bouwen aan de toekomst van onze gemeente. Daarom willen we onder andere werken aan een gezond schoolklimaat, wijkgerichte jeugdzorg, aanpak van de jeugdwerkloosheid, investering in MBO en HBO en jongerenhuisvesting. We gaan de jeugd uitnodigen om (vaker) mee te denken over de opgaven van de gemeente onder andere via jongerenradenWe nemen de jeugd en ouderen als uitgangspunt bij het inrichten van onze straten en buurten.
     
     
     
     
  • Betaalbaar wonen
    Iedereen in Amersfoort heeft recht op een betaalbare woning. Het opkopen van sociale huurwoningen door investeerders moet stoppen. Elke wijk heeft straks een wijkwoonplan met inbreng van bewoners met meer woningen voor starters en ouderen. Bouwen en renoveren doen we zo duurzaam mogelijk.
     

     
     
     
     
  • Zorgvuldig omgaan met ruimte
    Ontwikkeling van ruimte in de stad moet niet bestaan uit ‘postzegelprojecten’, maar breed worden opgepakt met oog voor de leefbaarheid. De ontwikkelingen langs ‘Eem en Spoor’, de Stadsring en de Nieuwe Poort moeten in betere samenhang gebeuren met intensieve inbreng van bestaande bewoners. Bovenduist is de laatste grote stadsuitbreiding en we zijn tegen woningbouw in Hoogland-West. Hoogbouw (meer dan zes verdiepingen) enkel als het past en er draagvlak is bij bewoners.
     
     
     
     
  • Duurzaamheid

    We vinden dat verduurzamen zowel moet gaan over vandaag als over morgen. We werken met urgentie aan meer groen, biodiversiteit, gezondere lucht voor Amersfoorters, beweegvriendelijkere openbare ruimte, meer ruimte voor mensen en aandacht voor een toekomstbestendige balans tussen mens en natuur.

    We willen ons initiatief het “Deelakkoord Duurzaamheid” voortzetten. Verbranden van houtige biomassa gaan we tegen en we gaan op zoek naar betere oplossingen, zoals geothermie. We zetten in op meer aandacht voor woningverbetering. Dit bestrijdt ook direct de energiearmoede. Zonnepanelen zien we op de daken en niet in natuur of het groene landschap. We staan kritisch ten opzichte van het plaatsen van grote windmolens in onze dichtbevolkte gemeente. Duurzame en actieve mobiliteit vinden we belangrijk vanuit duurzaamheids,- en gezondheidsperspectief en is onderdeel van de wijkplannen.

    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

  • Groen
    We willen een toename in groen en biodiversiteit en daarom extra budget vrijmaken. Bewoners doen zelf actief mee aan de groene inrichting van hun straten, wijken en parken. We denken dan met name aan stadspark Randenbroek, Over de Laak, park Schothorst (niet bouwen!) maar ook aan versteende plekken in de stad en ruimte voor experiment op straatniveau. We willen vanzelfsprekend stoppen met het hoofdpijndossier ‘de Westelijke Ontsluiting’, waardoor duizenden bomen gespaard kunnen worden.
     
     
     
     
  • Een sociaal en gezond Amersfoort
    We blijven de wijkteams inzetten om mensen een menswaardig en zelfstandig bestaan te bieden. Meer samenwerking tussen instanties vinden we nodig. Het geld dat bestemd is voor jeugdzorg moet ook echt daaraan besteed worden. Dit moet niet gebruikt worden om financiële gaten bij de gemeente te dichten, zoals dat de afgelopen periode gebeurde. Via bijvoorbeeld de scholen wordt goede voorlichting gegeven over verslavingsziekten.
     

     
     
     
  • Oud worden in Amersfoort
    We gaan kennis en ervaring van ouderen beter benutten door hen actief op te zoeken. Ouderen hebben recht op goede thuiszorg en moeten zo lang mogelijk zelfstandig betaalbaar kunnen blijven wonen. Ook zetten we in op het actief verbinden van jong en oud(er).
     
     

     
     
     
  • Sporten en bewegen
    Om Amersfoort als sportstad op peil te houden investeren we in de sportverenigingen en maken we accommodaties beter toegankelijk voor mensen met een beperking. Meer sportvoorzieningen in de openbare ruimte van wijken stimuleert meer bewegen. Het Bosbad en zwembad Hoogland moeten vernieuwd worden.
     
     
     
     
     
  • Mobiliteit
    De aanbesteding Westelijke Ontsluiting moet gestopt worden: dit is geld- en natuurverspilling! We willen een integrale kijk op de openbare ruimte en verkeer is daar een onderdeel van. 30Km/uur is wat ons betreft de norm binnen de bebouwde kom en we willen meer ruimte in onze straten voor spelen, groen, ontmoeten en kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook streven we naar meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
     
     
     
     
     
  • Veiligheid
    Veiligheidsmaatregelen worden opgenomen in de wijkplannen en het maandelijks wijkberaad met de gemeente. Criminaliteit moet hard aangepakt worden met een lik-op-stukbeleid. In de wijken vinden we dat een veilige en schone leefomgeving extra aandacht verdienen.
     
     
     
     
     
     
  • Kunst en Cultuur
    We willen meer investeren in (werk-)ruimte voor kunst en cultuur. Initiatieven in de wijk verdienen ondersteuning en de koppeling met onderwijs is daarbij belangrijk. Het amfitheater Emiclaer kan in ere worden hersteld en de mogelijkheid voor een cultuurcentrum moet worden onderzocht.
     

     
     
     
     
  • Bestuurscultuur
    Hoe bedrijven we politiek en komen we samen met bewoners tot besluiten en een beter Amersfoort?  Dit is een vraag die we steeds stellen en willen we echt anders zien de komende jaren. Amersfoort2014 strijdt al jaren tegen de huidige gesloten bestuurscultuur. Deze cultuur heeft kenmerken als, geheimhouding, machtspolitiek, beslissen voor bewoners i.p.v. met bewoners, het achterhouden van informatie en de slechte beantwoording van vragen. Bewoners moeten vanaf het prille begin bij plannen betrokken worden. Meer dualisme en debat in de gemeenteraad is nodig.
     
     
     
     
  • Omgaan met uw belastinggeld

    Megalomane plannen, zoals een nieuw stadhuis voor voorlopig 108 miljoen euro, zijn de bijl aan de wortel van goed en verantwoord omgaan met het geld van de Amersfoorters. We willen geen lastenverzwaring voor onze inwoners, we streven naar betaalbare basisvoorzieningen. 





    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

schrvragen
motie
verkiezingsprgr
departij
A2014 Logo 6393x1200
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png