Toelichting:
Amersfoort2014 las onlangs op de website van ZPC Amersfoort dat de Algemene Ledenvergadering van 18 december 2017 geen doorgaan kon vinden omdat het bestuur van de vereniging op dit moment uit onvoldoende bestuursleden bestaat om de vereniging naar behoren te leiden en omdat er geen goed onderbouwde bestuurlijke verantwoording is af te leggen over het seizoen 2016-2017. Op dit moment bestaat het bestuur slechts uit 3 leden en niet uit het vereiste minimale aantal van vier bestuursleden. Bestuursleden haken af vanwege de grote werkdruk en de grote verantwoordelijkheid van o.a. het dossier Amerena. Ook staat de financiële positie van de vereniging onder druk, met name de inkomsten uit contributieverplichtingen. Op de website was te lezen dat de overgebleven bestuursleden het dragen van de volle verantwoordelijkheid onverantwoord vinden en dat de club nu veel te kwetsbaar is.
Op 18 december is er wel een informele bijeenkomst geweest waarin de resterende bestuursleden in gesprek zijn gegaan met de leden. Op de website van ZPC Amersfoort is een verslag van deze bijeenkomst in te zien. Daarin staat vermeld dat slechts 25 leden deze bijeenkomst bijwoonden en dat er kritiek was van de leden over het gebrek aan communicatie over de financiën van de vereniging en de ontwikkelingen richting Amerena en met name de invulling van het horecaconcept. Ook wordt er in het verslag duidelijke vermeld dat er een flink tekort is aan vrijwilligers.
Omdat ZPC Amersfoort een van de belangrijkste partners is in de exploitatie van het zwembad en het horecagedeelte (met grote inzet van vrijwilligers) maakt Amersfoort2014 zich ernstig zorgen over de gevolgen van deze bestuurscrisis op de haalbaarheid van de eerder verstrekte financiële overzichten en het horecaconcept.
Dit alles is voor Amersfoort2014 reden voor de onderstaande schriftelijke vragen:
- Sinds wanneer is het College op de hoogte van de bestuurscrisis van de vereniging ZPC Amersfoort? Welke stappen heeft het College sindsdien gezet richting het bestuur van ZPC Amersfoort?
- Welke gevolgen heeft het feit dat het huidige bestuur uit té weinig leden bestaat in relatie tot de besluitvorming over het horecaconcept en de horecastichting? Maakt het huidige ZPC-bestuur momenteel nog deel uit van de nieuwe Horecastichting? Kan de gemeenteraad inzage krijgen in de onderliggende documenten van de Horecastichting (o.a. statuten van de stichting, samenstelling bestuur en werkafspraken, taakomschrijving en aansturing horecamedewerker)?
- Het horecaconcept draait voor een groot deel op de inzet van vrijwilligers van de drie verenigingen (ZPC, Keistad en Wilhelmina). Uit de berichten op de website van ZPC Amersfoort blijkt dat de inzet van vrijwilligers een groot probleem is: er is een groot tekort. Is het College bereid om de haalbaarheid van dit concept, en met name de grote inzet van vrijwilligers, te bespreken met de drie betrokken verenigingen en hiervan z.s.m. verslag (met aanbevelingen) te doen aan de gemeenteraad?
- Uit de teksten op de website van ZPC Amersfoort is af te leiden dat er ook sprake is van financiële problemen bij ZPC Amersfoort. Wat betekenen die problemen voor de voortgang en de haalbaarheid van de exploitatie van het zwembad en het horecaconcept? Is het College bereid dit op korte termijn te bespreken met de drie betrokken verenigingen en hiervan z.s.m. verslag (met aanbevelingen) te doen aan de gemeenteraad?
- Door middel van RIB 2017-087, beantwoording schriftelijke vragen 2017-085 van Amersfoort2014 en Collegebericht 2017-151 is de gemeenteraad geïnformeerd over de vertraging van de oplevering van de Amerena. Daarin is door het College aangekondigd dat de gemeenteraad geïnformeerd zou worden over de financiële gevolgen van de vertraging. Wanneer kunnen we de meest actuele en aangepaste berekeningen/cijfers/subsidieverstrekking en het nieuwe tijdpad tegemoet zien?
- Wat zijn de (financiële) gevolgen van deze vertraging voor de verenigingen en in het bijzonder voor ZPC Amersfoort?
- Per 1-9-2017 is er een horecamedewerker in dienst voor Amerena. Naar verwachting zal Amerena pas na 1 april 2018 in gebruik worden genomen. Welke werkzaamheden worden door deze medewerker verricht en wie betaalt deze horecamedewerker? Wie stuurt deze medewerker aan?
Ben Stoelinga Fractie voorzitter |