• amersfoort-014.png
  • amersfoort-010.png
  • amersfoort-013.png
  • amersfoort-011.png
  • amersfoort-006.png
  • amersfoort-008.png
  • amersfoort-009.png
  • amersfoort-004.png
  • amersfoort-001.png
  • amersfoort-002.png
  • amersfoort-007.png
  • amersfoort-003.png
  • amersfoort-005.png
  • amersfoort-012.png
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.

Schriftelijke Vragen Extra Subsidie Flint

Ben StoelingaFlint krijgt € 900.000 subsidie extra per jaar, betaalde jarenlang veel té weinig huur en mag van het College afwijken van strenge regels van de accountantscontrole.
Jarenlang heeft Flint zo’n 900.000 euro té weinig aan huur betaald aan de gemeente. Doordat pas vanaf 2018 de wet Markt & Overheid uit 2012 goed wordt toegepast in Amersfoort, heeft het College besloten deze indirecte subsidie aan Flint van € 900.000 vanaf 2018 als directe subsidie te verlenen. Deze constructie is in de begroting 2018-2021 “verstopt” in de programma’s vastgoed en cultuur. Amersfoort2014 vindt het kwalijk dat het College in de afgelopen vier jaar niet in gesprek is gegaan met de gemeenteraad over het feit dat al jarenlang onwettig werd gehandeld door Flint indirect te subsidiëren. Amersfoort2014 vindt het nog kwalijker dat ook voor het structureel verhogen van de subsidie aan de Flint met het substantiële bedrag van 900.000 euro per jaar geen enkel keer is gecommuniceerd met de gemeenteraad voor de presentatie van de begroting 2018-2021.
 
Bovendien heeft het College van B&W te Amersfoort heeft op 4-10-2016 besloten om goedkeuring te verlenen aan Flint om voor de jaarrekening 2017-2017 af te wijken van het geldende controleprotocol voor subsidies en bij de controletolerantie uit te gaan van de daarin genoemde percentages van totale bedrag van de begroting in plaats van het totaalbedrag van de toegekende subsidie. Het argument om dat te doen is volgens het College het voorkomen van veel aanvullende werkzaamheden en daarmee kosten voor Flint. Volgens het College wordt het protocol samen met de Algemene Subsidieverordening binnenkort geactualiseerd en is het de bedoeling om de regels voor de controletolerantie structureel aan te passen. Flint ontvangt jaarlijks vanaf 2018 zo’n € 2.5 mln. subsidie van de gemeente Amersfoort.
Amersfoort2014 vindt het opvallend dat er voor één bedrijf/instelling een afwijking wordt toegestaan bij de controle door de accountant, terwijl alle andere subsidieontvangers/ instellingen/bedrijven zich wel aan de strengen controleregels moeten houden.
 
Door bij de controletolerantie van 1% niet uit te gaan van het verleende subsidiebedrag, maar van de totale begroting wordt automatisch het aantal toegestane/getolereerde afwijkingen (= onnauwkeurigheden) bij de verantwoording van de ontvangen subsidie door Flint verhoogd. Oftewel: door dit collegebesluit neemt de onnauwkeurigheid in de verantwoording van Flint over de ontvangen subsidie toe. Amersfoort2014 vindt dat een zeer ongewenste ontwikkeling, omdat elke cent van dat gemeenschapsgeld goed verantwoord dient te worden!
 
Het bovenstaande is aanleiding tot het stellen van de volgende schriftelijke vragen:

  1. Volgens de Wet Markt & Overheid was het vanaf 1-7-2012 niet toegestaan om via een lage huurconstructie Flint jaarlijks met zo’n € 900.000 indirect te subsidiëren. De gemeente Amersfoort had door een overgangsregeling tot 1-7-2014 de tijd om dat wel goed te regelen, maar dat is in 2014-2015-2016-2017 niet gebeurd.
    Hoe is het mogelijk dat de gemeente Amersfoort vier jaar lang niet gewerkt heeft volgens de Wet Markt & Overheid inzake Flint? Is die situatie ook van toepassing op andere bedrijven/instellingen die indirect werden/worden gesubsidieerd door de gemeente? Zo ja, welke bedrijven/instellingen en hoe is de Wet Markt en Overheid in die gevallen toegepast?

  2. Heeft de gemeente Amersfoort de afgelopen jaren contact gehad met de Autoriteit Consument en Markt over het feit dat de gemeente Amersfoort jarenlang niet heeft voldaan aan de wettelijke verplichtingen? Zo ja, op welke wijze en kan de gemeenteraad inzage krijgen in die contacten (brieven e.d.)?

  3. Vanaf 2018 ontvangt Flint, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, 900.000 euro structurele subsidie extra bovenop de subsidie van 1,5 mln. die al jaarlijks werd verstrekt. Heeft Flint een schriftelijk onderbouwd subsidieverzoek gedaan voor deze extra structurele subsidie? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunnen wij die aanvraag inzien? Waarom is dat verzoek niet besproken met de gemeenteraad?

  4. Waarom is de gemeenteraad niet eerder uitvoerig en adequaat geïnformeerd over deze jarenlang omissie en is deze structurele verhoging van de jaarlijkse subsidie van 900.000 ‘verstopt’ in de meerjarenbegroting 2018-2021?

  5. Het argument om de afwijking bij de accountantscontrole voor Flint toe te staan is volgens het College ‘het voorkomen van veel aanvullende werkzaamheden en daarmee kosten voor Flint’. Dat argument geldt natuurlijk ook voor andere vergelijkbare bedrijven en instellingen die verantwoording moeten afleggen over ontvangen subsidies van de gemeente Amersfoort. Waarom wordt er al twee jaar alleen voor Flint een uitzondering gemaakt? Heeft het College ook de andere vergelijkbare instellingen/bedrijven geïnformeerd over de mogelijkheid om af te wijken van het huidige controleprotocol, zodat zij minder acccountantskosten zouden gaan betalen? Zo nee, waarom niet?

  6. Is het College het met Amersfoort2014 eens dat door niet uit te gaan bij de 1% controletolerantie van het verleende subsidiebedrag, maar van de totale begroting (een hoger bedrag dan de verleende subsidie) automatisch het aantal toegestane afwijkingen (= aantal getolereerde onnauwkeurigheden) bij de verantwoording van de ontvangen gemeentelijke subsidie verhoogd wordt (oftewel : de controle van het verstrekte subsidiebedrag aan Flint wordt minder nauwkeurig)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom vindt het College dat een gewenste situatie?

  7. Amersfoort2014 ontvangt graag een overzichtelijk schema (met bedragen) , waarin de vergelijking van beide situaties en de gevolgen van de 1% controletolerantie in relatie tot de onnauwkeurigheid (getolereerde afwijkingen) worden weergegeven. De 1e situatie is: accountant gaat uit van een controletolerantie van 1% van het subsidie-bedrag. De 2e situatie is: de accountant gaat uit van een controlegarantie van 1% van de totale begroting

  8. Volgens het College wordt het protocol samen met de Algemene Subsidieverordening binnenkort geactualiseerd en is het de bedoeling om de regels voor de controle-tolerantie structureel aan te passen. In Nederland is een controletolerantie van 1% gebruikelijk bij overheden voor ontvangen subsidies. Is het College van plan dit percentage te wijzigen? Wat zijn de argumenten daarvoor? Wat gaat het College wijzigen bij de toekomstige structurele wijziging en waarom? Kan Amersfoort2014 inzage krijgen in resultaten van de evaluatie van en de aanleiding voor deze toekomstige aanpassingen? Is de accountant betrokken geweest bij deze wijzigingen en/of aanpassingen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat heeft de accountant hierover geadviseerd? Indien ja; Is het College bereid dit advies aan de gemeenteraad toe te sturen?

  9. Wanneer is het College van plan om de gemeenteraad nader te informeren over de gang van zaken van de Flint en het nut en de noodzaak van de voorgenomen aanpassing van het controleprotocol en de gevolgen voor de nauwkeurigheid bij die controles?
 
Ben Stoelinga
Amersfoort2014
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes

Amersfoort2014 zet zich sinds 2014 in voor een betere gemeente Amersfoort. Een gemeente waarin meer naar de inwoners wordt geluisterd. Een gemeente waarin meer logische samenhang zit in de plannen en waar weloverwogen met gemeenschapsgeld wordt omgegaan.

Amersfoort2014 wil een overheid die zich dienstbaar opstelt. Politiek die werkt voor de inwoners, de wijken, de stad en de dorpen. Met meer ruimte voor openheid, openbaarheid en vroegtijdige inspraak. Het gesprek voeren over wat we willen met Amersfoort maar ook steeds aandacht houden voor hoe we dat samen gaan bereiken.

  • Jeugd en Onderwijs op 1!
    We willen met de jeugd bouwen aan de toekomst van onze gemeente. Daarom willen we onder andere werken aan een gezond schoolklimaat, wijkgerichte jeugdzorg, aanpak van de jeugdwerkloosheid, investering in MBO en HBO en jongerenhuisvesting. We gaan de jeugd uitnodigen om (vaker) mee te denken over de opgaven van de gemeente onder andere via jongerenradenWe nemen de jeugd en ouderen als uitgangspunt bij het inrichten van onze straten en buurten.
     
     
     
     
  • Betaalbaar wonen
    Iedereen in Amersfoort heeft recht op een betaalbare woning. Het opkopen van sociale huurwoningen door investeerders moet stoppen. Elke wijk heeft straks een wijkwoonplan met inbreng van bewoners met meer woningen voor starters en ouderen. Bouwen en renoveren doen we zo duurzaam mogelijk.
     

     
     
     
     
  • Zorgvuldig omgaan met ruimte
    Ontwikkeling van ruimte in de stad moet niet bestaan uit ‘postzegelprojecten’, maar breed worden opgepakt met oog voor de leefbaarheid. De ontwikkelingen langs ‘Eem en Spoor’, de Stadsring en de Nieuwe Poort moeten in betere samenhang gebeuren met intensieve inbreng van bestaande bewoners. Bovenduist is de laatste grote stadsuitbreiding en we zijn tegen woningbouw in Hoogland-West. Hoogbouw (meer dan zes verdiepingen) enkel als het past en er draagvlak is bij bewoners.
     
     
     
     
  • Duurzaamheid

    We vinden dat verduurzamen zowel moet gaan over vandaag als over morgen. We werken met urgentie aan meer groen, biodiversiteit, gezondere lucht voor Amersfoorters, beweegvriendelijkere openbare ruimte, meer ruimte voor mensen en aandacht voor een toekomstbestendige balans tussen mens en natuur.

    We willen ons initiatief het “Deelakkoord Duurzaamheid” voortzetten. Verbranden van houtige biomassa gaan we tegen en we gaan op zoek naar betere oplossingen, zoals geothermie. We zetten in op meer aandacht voor woningverbetering. Dit bestrijdt ook direct de energiearmoede. Zonnepanelen zien we op de daken en niet in natuur of het groene landschap. We staan kritisch ten opzichte van het plaatsen van grote windmolens in onze dichtbevolkte gemeente. Duurzame en actieve mobiliteit vinden we belangrijk vanuit duurzaamheids,- en gezondheidsperspectief en is onderdeel van de wijkplannen.

    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

  • Groen
    We willen een toename in groen en biodiversiteit en daarom extra budget vrijmaken. Bewoners doen zelf actief mee aan de groene inrichting van hun straten, wijken en parken. We denken dan met name aan stadspark Randenbroek, Over de Laak, park Schothorst (niet bouwen!) maar ook aan versteende plekken in de stad en ruimte voor experiment op straatniveau. We willen vanzelfsprekend stoppen met het hoofdpijndossier ‘de Westelijke Ontsluiting’, waardoor duizenden bomen gespaard kunnen worden.
     
     
     
     
  • Een sociaal en gezond Amersfoort
    We blijven de wijkteams inzetten om mensen een menswaardig en zelfstandig bestaan te bieden. Meer samenwerking tussen instanties vinden we nodig. Het geld dat bestemd is voor jeugdzorg moet ook echt daaraan besteed worden. Dit moet niet gebruikt worden om financiële gaten bij de gemeente te dichten, zoals dat de afgelopen periode gebeurde. Via bijvoorbeeld de scholen wordt goede voorlichting gegeven over verslavingsziekten.
     

     
     
     
  • Oud worden in Amersfoort
    We gaan kennis en ervaring van ouderen beter benutten door hen actief op te zoeken. Ouderen hebben recht op goede thuiszorg en moeten zo lang mogelijk zelfstandig betaalbaar kunnen blijven wonen. Ook zetten we in op het actief verbinden van jong en oud(er).
     
     

     
     
     
  • Sporten en bewegen
    Om Amersfoort als sportstad op peil te houden investeren we in de sportverenigingen en maken we accommodaties beter toegankelijk voor mensen met een beperking. Meer sportvoorzieningen in de openbare ruimte van wijken stimuleert meer bewegen. Het Bosbad en zwembad Hoogland moeten vernieuwd worden.
     
     
     
     
     
  • Mobiliteit
    De aanbesteding Westelijke Ontsluiting moet gestopt worden: dit is geld- en natuurverspilling! We willen een integrale kijk op de openbare ruimte en verkeer is daar een onderdeel van. 30Km/uur is wat ons betreft de norm binnen de bebouwde kom en we willen meer ruimte in onze straten voor spelen, groen, ontmoeten en kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook streven we naar meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
     
     
     
     
     
  • Veiligheid
    Veiligheidsmaatregelen worden opgenomen in de wijkplannen en het maandelijks wijkberaad met de gemeente. Criminaliteit moet hard aangepakt worden met een lik-op-stukbeleid. In de wijken vinden we dat een veilige en schone leefomgeving extra aandacht verdienen.
     
     
     
     
     
     
  • Kunst en Cultuur
    We willen meer investeren in (werk-)ruimte voor kunst en cultuur. Initiatieven in de wijk verdienen ondersteuning en de koppeling met onderwijs is daarbij belangrijk. Het amfitheater Emiclaer kan in ere worden hersteld en de mogelijkheid voor een cultuurcentrum moet worden onderzocht.
     

     
     
     
     
  • Bestuurscultuur
    Hoe bedrijven we politiek en komen we samen met bewoners tot besluiten en een beter Amersfoort?  Dit is een vraag die we steeds stellen en willen we echt anders zien de komende jaren. Amersfoort2014 strijdt al jaren tegen de huidige gesloten bestuurscultuur. Deze cultuur heeft kenmerken als, geheimhouding, machtspolitiek, beslissen voor bewoners i.p.v. met bewoners, het achterhouden van informatie en de slechte beantwoording van vragen. Bewoners moeten vanaf het prille begin bij plannen betrokken worden. Meer dualisme en debat in de gemeenteraad is nodig.
     
     
     
     
  • Omgaan met uw belastinggeld

    Megalomane plannen, zoals een nieuw stadhuis voor voorlopig 108 miljoen euro, zijn de bijl aan de wortel van goed en verantwoord omgaan met het geld van de Amersfoorters. We willen geen lastenverzwaring voor onze inwoners, we streven naar betaalbare basisvoorzieningen. 





    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

schrvragen
motie
verkiezingsprgr
departij
A2014 Logo 6393x1200
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png