Prioriteiten & visie Amersfoort2014
Lijsttrekker Menno Fousert fietst veel met zijn schoolgaande kinderen. Binnen Amersfoort doet hij alles op de fiets. In het gesprek over mobiliteit kunnen we het de hele tijd hebben over doorfietsroutes en verkeer de stad in en uit. De meeste verplaatsingen zijn echter korte ritten; naar school, naar de supermarkt, naar de sportclub. Deze routes zijn vaak nog te gevaarlijk voor fietser en voetganger. En 50% van de verplaatsingen onder de 7,5km is nog altijd met de auto. Laten we hiermee beginnen:
Prioriteit bij: Minder auto voor korte ritten en veiligere schoolroutes.
We moeten fietser en voetganger als uitgangspunt nemen bij het inrichten van de openbare ruimte en onszelf de vraag stellen: Kan iemand van 8 en iemand van 80 zich hier veilig, comfortabel en zelfstandig verplaatsen? Dat doen we samen met bewoners die de gevaarlijke punten kennen en zelf met oplossingen komen zoals bij DNP.
Raadsakkoord fietsen en lopen?
Iedereen wil meer geld en ruimte voor groen, fietser en voetganger. Dat lijkt ons iets moois voor een raadsakkoord. Dat moet ook ten koste gaan van iets en dat kan al met een paar procent minder auto.
Huidige verkeers en vervoersplan Amersfoort
We doen vaak of mobiliteit een vrije keuze is. Dat is niet zo. Voor veel mensen is mobiliteit te duur of niet toegankelijk. Daarom moeten we meer aandacht hebben voor mensen die een kleine actieradius hebben omdat ze geen toegang tot vervoer hebben of omdat de bus niet meer gaat. Mobiliteit is een sociaal thema. Als we de modal shift naar meer fiets/OV en minder auto willen maken moeten we deze groep die nauwelijks mobiel is de komende raadsperiode niet weer vergeten. Er is aandacht nodig voor vervoersarmoede!
Stadsring
De Stadsring groenblauw maken is iets waar we verder naar moeten kijken. Wat we echter morgen kunnen doen is; de groene golf voor auto's eruit halen en de verkeerslichten vriendelijker afstellen voor voetganger en fietser.
Pleidooi voor inclusiviteit
We hebben de laatste jaren de ambities voor een modal-shift van auto naar fietsen en lopen niet gehaald, de bebording van de autoluwe binnenstad is een zooitje, de Westelijke Ontsluiting ligt stil, schoolroutes worden onveiliger en we vergeten regelmatig de minder-valide en kwetsbare weggebruiker. Denk maar aan de steile fietsbrug voor de Westelijke Ontsluiting. Zoveel tijd van woordvoerders mobiliteit is de afgelopen jaren gegaan naar de Westelijke Ontsluiting. Nu stoppen en kostbare tijd van ambtenaren, wethouder en raadsleden beter besteden.
Introductie van twee nieuwe tools voor de raad en ambtenaren!
Wij willen mobiliteit en parkeren in samenhang zien met de openbare ruimte. Een nieuwe parkeervisie is niet meer van deze tijd. We willen een brede visie op de openbare ruimte waar mobiliteit en parkeren een plek in hebben. Mooie voorbeelden zijn Groningen en Eindhoven. Dan kan de fiets ook in de weg zitten; bijvoorbeeld in een buurt waar kinderen weer op straat willen spelen of in een aantrekkelijk winkelgebied. Daar moeten we over nadenken als politiek. We zien een kans om op straatniveau te experimenteren met de openbare ruimte. Laten we testen wat de ruimte ook kan zijn. Met tijdelijke inrichting, tactical urbanism, ideeen van jong en oud. Meer democratie over onze straten en openbare ruimte. Meer ruimte voor testen en verhalen!
Amersfoort2014 zet in op meer ruimte voor verbeeldingskracht en aandacht voor het proces samen met bewoners.
Over deelvervoer zoals deelscooters en fietsers.
Het zijn huurvoertuigen; geen deelvoertuigen. Wij willen verder experimenteren of dit autoritten kan vervangen maar vragen ons af of dat met deze diversiteit aan aanbieders moet, succes in Parijs en London is dat één aanbieder heel groot en daarmee toegankelijk is.