De fractie van Amersfoort2014 vindt echter dat een burgemeester in crisistijd hét onpartijdige voorbeeld moet zijn voor alle inwoners van zijn stad (dus zowel tegen- als voorstanders van de avondklok) als er van overheidswege maatregelen worden opgelegd aan gemeenten. De burgmeester heeft, door zijn mediaoffensief in de lokale en landelijke media over zijn weerstand tegen de invoering van de avondklok, zichzelf als handhaver van de avondklok in een precaire situatie gebracht. Ondanks de vrijheid van meningsuiting, waar uiteraard ook onze burgemeester recht op heeft, past ons inziens bij de uitvoering van ‘een burgemeester in crisistijd’ een grote mate van gereserveerdheid bij dit soort controversiële thema’s. Vooral ook omdat het juist de burgemeester is die zo’n cruciale rol hoort speelt bij de uitvoering en handhaving van deze landelijk opgelegde maatregel in zijn eigen stad!
- Wat heeft de burgemeester bewogen om zich in deze crisistijd op zo’n uitgesproken wijze te mengen in een uiterst controversieel debat over de invoering van de avondklok, terwijl hij wist dat hij, na een eventuele goedkeuring in de Tweede Kamer, de avondklok in zijn eigen stad zou moeten invoeren en handhaven?
- Welk specifiek Amersfoorts belang diende de burgemeester nou eigenlijk door in de landelijke media zijn opvattingen tegen de invoer van de avondklok ‘aan de grote klok te hangen’?
- Heeft de burgemeester in de betreffende interviews het collegestandpunt verkondigd of heeft hij deze uitspraken op eigen initiatief gedaan?
- Waarom heeft de burgemeester er niet voor gekozen om zijn kritiek op de invoering van de avondklok alleen te uiten in het burgemeesteroverleg van de Veiligheidsregio Utrecht o.l.v. de nieuwe burgemeester van Utrecht en waarom heeft hij het niet aan haar overgelaten om in de media uitspraken te doen namens alle Utrechtse burgemeesters in de Veiligheidsregio Utrecht?
- Is de burgemeester bereid om aan te geven wat, achteraf, zijn mening is over zijn mediaoptredens tegen de eventuele invoering van de avondklok ?