Op 19 november 2019 heeft het college, na lang aandringen van Amersfoort2014, via een RIB verslag gedaan van de stand van zaken rondom de exploitatie van Amerena en de aansturing van de programmatafel (invoering sportkaart).
De belangrijkste conclusies in deze RIB zijn:
- Amerena bruist: goede bezoekersaantallen en een goede bezetting van zwemwater, sporthal en multifunctionele ruimtes;
- Een onvoorziene extra structurele exploitatielast van minimaal €65.138 per jaar die waarschijnlijk nog op zal lopen als gevolg van hogere kosten beveiliging, energie en schoonmaak;
- De invoering van de sportkaart is niet gerealiseerd en de programmatafel functioneert niet;
- Het organisatieadviesbureau KokxDeVoogd wordt ingehuurd om het samenwerkingsproces van de betrokken Amerenapartijen te begeleiden.
Amersfoort2014 heeft begin januari 2020 overleg gehad met de wethouder van sport over de invulling van een Ronde n.a.v. RIB 2019-099. De vraag daarbij was op welk moment het externe organisatieadviesbureau KokxDeVoogd het onderzoek en de begeleiding zou hebben afgerond naar de samenwerking en het exploitatiemodel binnen de Amerena. Naar nu blijkt zal de afronding van dat gehele begeleidingstraject met oplossingsrichtingen én implementatie pas voor de zomer 2020 worden afgerond.
Om met de gemeenteraad een zinvolle discussie te voeren over de exploitatie en de samenwerking binnen de Amerena, lijkt het de fractie van Amersfoort2014 dan ook verstandig om na fase 1/2 (evaluatie en mogelijke oplossingsrichtingen) en vóór de besluitvorming daarover met elkaar in gesprek te gaan in een Ronde. Amersfoort2014 zal daartoe t.z.t. het initiatief nemen.
Vragen:
- Hoeveel is er aan de SRO betaald voor de exploitatie van de Amerena in 2018 en 2019? Graag onderverdelen in verschillende posten (horeca-zwembad-onderhoud enz.)
- Hoeveel andere projectsubsidie heeft de SRO in 2018 en 2019 van de gemeente Amersfoort ontvangen voor afzonderlijke sport- en gezondheidsprojecten in en rond de Amerena.?
Op de website van ‘Duurzaam Gebouwd’ staat een interview van 20-12-2018 met de directeur van adviesbureau ABCNOVA. Hij zegt daarin dat hij zeven jaar succesvol bezig is geweest voor de gemeente Amersfoort om partijen die betrokken waren bij de bouw en de ontwikkeling van Amerena rond de tafel te krijgen. Het ging daarbij, volgens het interview, om de structuur, de samenwerking, de horecaexploitatie en de businesscase. - Wat zijn de totaalkosten geweest van de advisering van ABCNOVA in de afgelopen zeven jaren?
Uit RIB 2019-099 blijkt helaas dat de samenwerking, ondanks de zevenjarige begeleiding door ABCNOVA, tussen de verschillende partijen in de Amerena ‘kwetsbaar is, het mandaat onduidelijk is, de aansturing te complex en ingewikkeld is en dat de onderlinge belangen niet in elkaars verlengde liggen’. - Wat is op dit moment het oordeel van het college over de resultaten, met name op het gebied van de beoogde samenwerking van de verschillende partijen, en de rol van ABCNOVA daarbij?
- Waarom en wanneer is de samenwerking met adviesbureau ABCNOVA beëindigd?
In RIB 2019-099 schrijft de wethouder: ‘Samen met de betrokken partijen en een (nieuw) extern organisatie adviesbureau (KokxDeVoogd) werken we daarom de komende tijd een governance-en besturingsmodel uit waarin we de (nieuwe) afspraken vastleggen’ Ook wordt in de RIB door het college vermeld: ‘we laten de nieuwe definitieve exploitatiebegroting van de SRO, die mogelijk hoger zal zijn dan het huidige exploitatiesaldo, extern toetsen’. - Wat zijn de kosten van de begeleidingsopdracht van het organisatieadviesbureau KokxDeVoogd?
- Welke extern bureau gaat de definitieve exploitatiebegroting van de SRO beoordelen ?
- Wat zijn daarvan de geschatte kosten?
De begeleiding van bureau KokxDeVoogd kent 3 fases. Fase 1 is verkenning en zoeken naar mogelijke oplossingsrichtingen. Fase 2 is begeleiding besluitvorming en fase 3 is organiseren en implementeren. - Op welke moment wordt de gemeenteraad voor de besluitvorming (fase1/2) geïnformeerd over de evaluatie en eventuele oplossingsrichtingen en de mogelijke financiële gevolgen?
In RIB 2019-099 staat vermeld dat er een correctie is doorgevoerd op de exploitatie van dubbel opgenomen huuropbrengsten onderwijs binnen de oorspronkelijke raming. Deze correctie beslaat het grootste deel van de hogere structurele exploitatielast. - Hoe kan het gebeuren dat deze fout in de raming pas na enkele jaren is opgemerkt?
- Wat is de oorzaak van deze opmerkelijke ramingsfout?
- Wie is verantwoordelijk voor deze fout in de raming?
- Hoe is het verschil van deze correctie van 2019 (- €86.000) te verklaren met het structurele bedrag vanaf 2020 (- €52.000) ?
De portefeuillehouder sport heeft de afgelopen periode zelf een evaluatie gehouden door het voeren van afzonderlijke gesprekken met alle leden van de programmatafel: SRO, De Geeresteingroep, De Stichting Amerena en De Stichting Horeca. De ASF en de gemeente waren daarbij als toehoorder aanwezig (zie RIB 2019-099). - Graag ontvangt Amerfoort2014 inzage in de schriftelijke verslagen van deze evaluatiegesprekken. Is het College daartoe bereid? Zo nee, waarom niet?
- Waarom is er niet geëvalueerd met de ASF en afdeling sport van de gemeente, omdat de ASF en de gemeentelijk afdeling sport intensief betrokken zijn geweest bij de voorbereidingen van de exploitatie en het samenwerkingsmodel?
Tot 29 oktober 2019 heeft de wethouder geen enkel signaal afgegeven van een dreigende oplopende jaarlijkse exploitatielast en het niet of onvoldoende functioneren van de programmatafel. Sterker nog: de wethouder kwalificeert, zowel in de media als in de antwoorden op de schriftelijke vragen 2019-100, de berekening van Amersfoort2014 over de oplopende exploitatielast van Amerena als ‘hoogst speculatief’! De wethouder schrijft op 29 oktober 2019 aan de gemeenteraad (schriftelijke vragen Amersfoort2014: 2019-100): ‘we volgen de exploitatie binnen de Amerena nauwgezet en we hebben geen reden om aan te nemen dat de financiële haalbaarheid van de horeca en de sportkaartactiviteiten in Amerena de komende jaren onder druk staat’! - Naar nu blijkt is er toch een oplopend structureel exploitatietekort van minimaal €65.138. Hoe zijn die positieve uitspraken en het nauwgezet volgen van de exploitatie door de wethouder over de exploitatie van de Amerena tot eind oktober 2019 te rijmen met het (al in 2018 door Amersfoort2014 voorziene) structurele oplopende exploitatietekort in de RIB van 19 november 2019?
Op 19 november 2019 had de Stichting Amerena nog steeds niet (ook niet na een eerste aanmaning van de gemeente) de subsidie van €27.500 over 2018 volledig verantwoord. - Zijn de verantwoording van de subsidie en de toelichting daarop inmiddels door de stichting Amerena ingeleverd? Zo nee, waarom niet en welke maatregelen neemt het college tegen deze ontoelaatbare handelwijze ? Zo ja, wanneer kan de gemeenteraad deze verantwoording en toelichting inzien?