• amersfoort-009.png
  • amersfoort-004.png
  • amersfoort-003.png
  • amersfoort-011.png
  • amersfoort-007.png
  • amersfoort-012.png
  • amersfoort-008.png
  • amersfoort-013.png
  • amersfoort-001.png
  • amersfoort-005.png
  • amersfoort-014.png
  • amersfoort-006.png
  • amersfoort-002.png
  • amersfoort-010.png
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.
Welkom op de website van Amersfoort2014, dé lokale partij van Amersfoort.

Onrechtmatigheden geconstateerd bij inhuur externen bij de gemeente Amersfoort

stadhuisAmersfoort2014 heeft in deze raadsperiode voortdurend aandacht gevraagd voor de hoge meerkosten die het inhuren van externe medewerkers bij de gemeente Amersfoort met zich meebrengt. Jaarlijks bedragen de meerkosten in Amersfoort tussen de 2 en 3 mln. euro volgens berekeningen van de gemeente Amersfoort.
Met name het gebrek aan beleid en visie op het inhuren van externen is voor Amersfoort2014 onacceptabel. Ook is het aantal ingehuurde medewerkers flink toegekomen in de periode van  2013 (94 fte) tot 2017 (200 fte)!

Amersfoort2014 is het al jaren een doorn in het oog dat sommige extern ingehuurde medewerkers vele jaren verbonden blijven aan de gemeente met flinke uurtarieven. Dat zorgt voor flinke meerkosten en ook nog eens een groot verlies aan expertise bij vertrek. Het gebrek aan expertise bij de gemeente Amersfoort wreekt zich de laatste jaren in de controle op de uitvoering van werkzaamheden, waardoor steeds meer financiële problemen kunnen ontstaan ( Eemhuis, financieel toezicht provincie, Fluor, tijdelijke onderwijshuisvesting)

Inmiddels blijkt uit Raadsinformatiebrief 2017-155 dat de gemeente Amersfoort zelf heeft ontdekt dat er sinds 1 juli 2016 formele rechtmatigheidsfouten zijn gemaakt bij de inhuur van externen.
Vanaf 1 juli 2016 geldt voor vrijwel alle externe inhuur boven de aanbestedingsdrempel van € 209.000 ( en vanaf 2018 is dat € 221.000) dat deze Europees moet worden aanbesteed. Deze nieuwe wet- en regelgeving was al vele jaren eerder dan 2016 aangekondigd en blijkbaar heeft de organisatie zich daar niet goed en tijdig op voorbereid. Deze onrechtmatigheid kan volgens de accountant voor 2016, 2017 en 2018 zelfs leiden tot claims of  boetes. Inmiddels heeft de gemeente ‘in beginsel’ alle langlopende inhuur die boven de Europese aanbestedingsgrens zat per 1 januari 2018 beëindigd. In enkele gevallen zijn de contracten wel gecontinueerd.
 
Vraag 1:
De invoering van nieuwe Europese wet- en regelgeving omtrent de inhuur van externen per 1 juli 2016 was al vele jaren eerder bekend. De gemeente Amersfoort heeft genoeg tijd gehad om zich voor te bereiden op de nieuwe situatie. Wat is de oorzaak van het feit dat de gemeente zich niet tijdig en goed heeft voorbereid op de invoering van de  nieuwe wet- en regelgeving in 2016? Wie is verantwoordelijk voor deze omissie? Welke maatregelen neemt het College om de ambtelijke organisatie bewust te laten worden  dat nieuwe wet- en regelgeving op alle terreinen goed en tijdig voorbereid moet worden, zodat dit soort situaties zich niet opnieuw zullen voordoen?

Vraag 2:
Welke kosten zijn gemoeid met de aanschaf van het systeem DAS (Dynamisch Aankoop Systeem) om dit aanbestedingsproces beter te laten verlopen ( aanschaf-scholing-invoering)? Is de geplande invoeringsdatum van april 2018 nog steeds haalbaar? Zo nee; waarom niet?

Vraag 3:
“In beginsel” heeft de gemeente alle langlopende inhuur die boven de Europese aanbestedingsgrens zat of dreigde uit te komen per 1-1-2018 beëindigd. Amersfoort2014 ontvangt graag een overzicht  van het aantal beëindigde contracten van externen per 1-1-2018, de contractperiode , de hoogte van de bijbehorende loonkosten gedurende de contractperiode en de geconstateerde of dreigende onrechtmatigheid  (= overschrijding van de drempelbedragen uit 2016 en 2017).

Vraag 4:
Uit RIB 2017-155: In enkele gevallen heeft de gemeente vanwege bedrijfscontinuïteit besloten deze contracten niet te beëindigen. Het betreft dan contracten die in principe onrechtmatig zijn afgesloten. Amersfoort2014 ontvangt graag een overzicht van het aantal niet beëindigde contracten van externen per 1-1-2018, de geplande contractperiode , de hoogte van de bijbehorende loonkosten gedurende de contractperiode en de geconstateerde of dreigende onrechtmatigheid  (= overschrijding van de drempelbedragen uit 2016 en 2017).

Vraag 5:
Welke ( financiële ) risico’s neemt de gemeente door de in vraag 4 aangegeven contracten niet te beëindigen? Vindt het College deze risico’s verantwoord en waar is dat op gebaseerd?

Vraag 6:
Tot op heden was het College, ondanks het herhaalde verzoek van Amersfoort2014, niet bereid om  beleid ( met streefcijfers) op te stellen en aan de gemeenteraad voor te leggen inzake de inhuur van externe medewerkers (in relatie tot de regiewijze die de gemeente Amersfoort hanteert :de flexibele schil). Amersfoort2014 ziet de nu geconstateerde onrechtmatigheden mede als gevolg van het ontbreken van een beleidsmatige aanpak op dit terrein. Is het College het eens met deze opvatting? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke stappen gaat het College zetten om een beleid te ontwikkelen?
 
Ben Stoelinga
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes
menno fousertsieta koet minismaaike varwijkthomas van der eerdenjan gerritsjanschris bruijnes

Amersfoort2014 zet zich sinds 2014 in voor een betere gemeente Amersfoort. Een gemeente waarin meer naar de inwoners wordt geluisterd. Een gemeente waarin meer logische samenhang zit in de plannen en waar weloverwogen met gemeenschapsgeld wordt omgegaan.

Amersfoort2014 wil een overheid die zich dienstbaar opstelt. Politiek die werkt voor de inwoners, de wijken, de stad en de dorpen. Met meer ruimte voor openheid, openbaarheid en vroegtijdige inspraak. Het gesprek voeren over wat we willen met Amersfoort maar ook steeds aandacht houden voor hoe we dat samen gaan bereiken.

  • Jeugd en Onderwijs op 1!
    We willen met de jeugd bouwen aan de toekomst van onze gemeente. Daarom willen we onder andere werken aan een gezond schoolklimaat, wijkgerichte jeugdzorg, aanpak van de jeugdwerkloosheid, investering in MBO en HBO en jongerenhuisvesting. We gaan de jeugd uitnodigen om (vaker) mee te denken over de opgaven van de gemeente onder andere via jongerenradenWe nemen de jeugd en ouderen als uitgangspunt bij het inrichten van onze straten en buurten.
     
     
     
     
  • Betaalbaar wonen
    Iedereen in Amersfoort heeft recht op een betaalbare woning. Het opkopen van sociale huurwoningen door investeerders moet stoppen. Elke wijk heeft straks een wijkwoonplan met inbreng van bewoners met meer woningen voor starters en ouderen. Bouwen en renoveren doen we zo duurzaam mogelijk.
     

     
     
     
     
  • Zorgvuldig omgaan met ruimte
    Ontwikkeling van ruimte in de stad moet niet bestaan uit ‘postzegelprojecten’, maar breed worden opgepakt met oog voor de leefbaarheid. De ontwikkelingen langs ‘Eem en Spoor’, de Stadsring en de Nieuwe Poort moeten in betere samenhang gebeuren met intensieve inbreng van bestaande bewoners. Bovenduist is de laatste grote stadsuitbreiding en we zijn tegen woningbouw in Hoogland-West. Hoogbouw (meer dan zes verdiepingen) enkel als het past en er draagvlak is bij bewoners.
     
     
     
     
  • Duurzaamheid

    We vinden dat verduurzamen zowel moet gaan over vandaag als over morgen. We werken met urgentie aan meer groen, biodiversiteit, gezondere lucht voor Amersfoorters, beweegvriendelijkere openbare ruimte, meer ruimte voor mensen en aandacht voor een toekomstbestendige balans tussen mens en natuur.

    We willen ons initiatief het “Deelakkoord Duurzaamheid” voortzetten. Verbranden van houtige biomassa gaan we tegen en we gaan op zoek naar betere oplossingen, zoals geothermie. We zetten in op meer aandacht voor woningverbetering. Dit bestrijdt ook direct de energiearmoede. Zonnepanelen zien we op de daken en niet in natuur of het groene landschap. We staan kritisch ten opzichte van het plaatsen van grote windmolens in onze dichtbevolkte gemeente. Duurzame en actieve mobiliteit vinden we belangrijk vanuit duurzaamheids,- en gezondheidsperspectief en is onderdeel van de wijkplannen.

    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

  • Groen
    We willen een toename in groen en biodiversiteit en daarom extra budget vrijmaken. Bewoners doen zelf actief mee aan de groene inrichting van hun straten, wijken en parken. We denken dan met name aan stadspark Randenbroek, Over de Laak, park Schothorst (niet bouwen!) maar ook aan versteende plekken in de stad en ruimte voor experiment op straatniveau. We willen vanzelfsprekend stoppen met het hoofdpijndossier ‘de Westelijke Ontsluiting’, waardoor duizenden bomen gespaard kunnen worden.
     
     
     
     
  • Een sociaal en gezond Amersfoort
    We blijven de wijkteams inzetten om mensen een menswaardig en zelfstandig bestaan te bieden. Meer samenwerking tussen instanties vinden we nodig. Het geld dat bestemd is voor jeugdzorg moet ook echt daaraan besteed worden. Dit moet niet gebruikt worden om financiële gaten bij de gemeente te dichten, zoals dat de afgelopen periode gebeurde. Via bijvoorbeeld de scholen wordt goede voorlichting gegeven over verslavingsziekten.
     

     
     
     
  • Oud worden in Amersfoort
    We gaan kennis en ervaring van ouderen beter benutten door hen actief op te zoeken. Ouderen hebben recht op goede thuiszorg en moeten zo lang mogelijk zelfstandig betaalbaar kunnen blijven wonen. Ook zetten we in op het actief verbinden van jong en oud(er).
     
     

     
     
     
  • Sporten en bewegen
    Om Amersfoort als sportstad op peil te houden investeren we in de sportverenigingen en maken we accommodaties beter toegankelijk voor mensen met een beperking. Meer sportvoorzieningen in de openbare ruimte van wijken stimuleert meer bewegen. Het Bosbad en zwembad Hoogland moeten vernieuwd worden.
     
     
     
     
     
  • Mobiliteit
    De aanbesteding Westelijke Ontsluiting moet gestopt worden: dit is geld- en natuurverspilling! We willen een integrale kijk op de openbare ruimte en verkeer is daar een onderdeel van. 30Km/uur is wat ons betreft de norm binnen de bebouwde kom en we willen meer ruimte in onze straten voor spelen, groen, ontmoeten en kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook streven we naar meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
     
     
     
     
     
  • Veiligheid
    Veiligheidsmaatregelen worden opgenomen in de wijkplannen en het maandelijks wijkberaad met de gemeente. Criminaliteit moet hard aangepakt worden met een lik-op-stukbeleid. In de wijken vinden we dat een veilige en schone leefomgeving extra aandacht verdienen.
     
     
     
     
     
     
  • Kunst en Cultuur
    We willen meer investeren in (werk-)ruimte voor kunst en cultuur. Initiatieven in de wijk verdienen ondersteuning en de koppeling met onderwijs is daarbij belangrijk. Het amfitheater Emiclaer kan in ere worden hersteld en de mogelijkheid voor een cultuurcentrum moet worden onderzocht.
     

     
     
     
     
  • Bestuurscultuur
    Hoe bedrijven we politiek en komen we samen met bewoners tot besluiten en een beter Amersfoort?  Dit is een vraag die we steeds stellen en willen we echt anders zien de komende jaren. Amersfoort2014 strijdt al jaren tegen de huidige gesloten bestuurscultuur. Deze cultuur heeft kenmerken als, geheimhouding, machtspolitiek, beslissen voor bewoners i.p.v. met bewoners, het achterhouden van informatie en de slechte beantwoording van vragen. Bewoners moeten vanaf het prille begin bij plannen betrokken worden. Meer dualisme en debat in de gemeenteraad is nodig.
     
     
     
     
  • Omgaan met uw belastinggeld

    Megalomane plannen, zoals een nieuw stadhuis voor voorlopig 108 miljoen euro, zijn de bijl aan de wortel van goed en verantwoord omgaan met het geld van de Amersfoorters. We willen geen lastenverzwaring voor onze inwoners, we streven naar betaalbare basisvoorzieningen. 





    Lees ook ons gehele verkiezingsprogramma

schrvragen
motie
verkiezingsprgr
departij
A2014 Logo 6393x1200
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png
mail.pngfacebook.pnginstagramyoutube.pngtwitter.png