Om u te voorzien van de beste online ervaring op deze website maken wij gebruik van cookies.

Door het gebruik maken van onze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Akkoord

Begin juni 2012 is de nieuwe cookie wet van kracht gegaan. Dit is een Nederlandse wet waarin een website eigenaar verplicht wordt om de bezoekers van de website op de hoogte te stellen van het plaatsen van cookies.

Wat is een cookie?
De meeste websites die u bezoekt, maken gebruik van cookies om uw gebruiksgemak op de website te verbeteren. Zo zorgen cookies ervoor dat een website u en uw voorkeursinstellingen 'onthoudt' tijdens uw bezoek aan de site of bij herhaalde bezoeken aan de site.
Cookies kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Bijvoorbeeld om u efficiënt te laten navigeren tussen verschillende pagina's, voor het opslaan van uw gebruiksvoorkeuren en voor analyse van de navigatie, om de website gebruikersvriendelijk te maken.
Cookies zorgen ervoor dat de interactie tussen u en de website sneller en gemakkelijker verloopt. Als een website geen gebruik maakt van cookies, denkt het - iedere keer als u naar een nieuwe pagina van de site gaat - dat u een nieuwe bezoeker bent.
Wat zit er in een cookie?
Een cookie is een eenvoudig tekstbestand dat door uw browser wordt opgeslagen en op uw computer wanneer u een website bezoekt. Een cookies bevat de informatie die de website bij een volgend bezoek graag wil weten. Alleen de website die een cookie plaatst, kan de informatie van die cookie uitlezen.
Wat gebeurt er als u geen cookies accepteert?
Laten we voorop stellen dat cookies onschuldig zijn en dat u ze op ieder gewenst moment kunt verwijderen. De nieuwe privacywetgeving garandeert u de mogelijkheid om cookies niet te accepteren op de door uw bezochte websites. Sommige websites bieden u zelfs de mogelijkheid om te kiezen welke cookies u wel of niet accepteert. Houd er rekening mee dat wanneer u cookies niet accepteert, u bepaalde functionaliteiten van de website kunt verliezen.

Er zijn verschillende cookies en andere meettechnieken die websites kunnen gebruiken of inzetten om u als gebruiker te 'herkennen' of de werking van de website te optimaliseren. Hieronder de belangrijkste:

Functionele (essentiële) cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het gebruik van de website waarop u zich bevindt, bijvoorbeeld om te herkennen dat u dezelfde gebruiker bent die de vorige pagina op de site heeft bezocht, of om uw voorkeuren te onthouden.

Performance cookies
Performance cookies worden gebruikt om te meten of een vertoonde advertentie leidt tot een aankoop of bijvoorbeeld een inschrijving. Websites worden hiervoor vergoed. Zo kunnen websites inkomsten genereren en het bezoek naar de website gratis houden. Deze vorm van cookies slaat geen persoonlijke informatie op en wordt niet herleid naar personen.

Analytische cookies
Voor het continu verbeteren van de website worden analytische cookies gebruikt. Hiermee worden bezoekersstatistieken bijgehouden. Dit is informatie over bijvoorbeeld hoeveel bezoekers de website bezoeken, welke pagina's bezoekers bekijken, waar ze vandaan komen en waar ze op klikken, welke browser en schermresolutie ze gebruiken. Deze informatie wordt niet herleid naar een individuele bezoeker.

Profilering cookies
Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat de getoonde advertenties beter aansluiten bij de interesses van de bezoeker. Advertentiebedrijven meten het succes van hun campagnes, de mogelijke interesses van de bezoeker en eventuele voorkeuren (bijv. wilt u het geluid uit hebben of heeft u de advertentie al eerder gezien) door cookies uit te lezen. Een advertentiebedrijf kan de gegevens van de banners op meerdere websites combineren om een beter profiel op te stellen. Zo kunnen adverteerders hun cookies op meerdere sites plaatsen en op deze wijze een beeld krijgen van de interesses van de gebruiker. Met deze informatie kunnen websites u relevantere advertenties tonen. Het kan gebeuren dat u na het bezoeken van een webwinkel op andere sites advertenties ziet met de door uwzelf bekeken producten of soortgelijke producten. Profilering cookies worden daarnaast ook gebruikt door YouTube, Facebook, Twitter en Flickr, bijvoorbeeld als je op de 'vind ik leuk' knop klikt.

Alternatieven voor cookies - Naast cookies gebruiken sommige websites nog andere technieken die dezelfde doelen hebben als de verschillende soorten cookies. Een voorbeeld is IP-fingerprint-tracking. Dit is een alternatief voor bijvoorbeeld performance cookies. Ook hiermee kan een website controleren of een bezoeker via een bepaalde website naar een webshop is gegaan. Dit werkt zo: computers maken gebruik van een IP-adres, een 'digitaal postadres' om de servers van het internet te vertellen welke computer een bepaalde webpagina wil zien. Daarbij wordt ook enige informatie over de browser meegestuurd, zodat de webpagina op de juiste manier vertoond wordt. De combinatie van deze gegevens kan worden gebruikt om met enige zekerheid te zeggen dat de bezoeker van een gratis website later een product koopt op een website. Met deze informatie kan de gratis website dan weer een vergoeding krijgen.

 nieuws  

Vragen n.a.v. notitie ‘ beantwoordingstermijn schriftelijke vragen’ van 18-12-2019

stadhuisUit de notitie  'beantwoordingstermijn schriftelijke vragen’ van 18 december 2019 blijkt dat slechts 30% (2018) en 20% (2019) van schriftelijk gestelde vragen van raadsleden aan het college binnen de termijn van 20 kalenderdagen worden beantwoord. Er zijn zelfs overschrijdingen van 64, 92, 106, 56 en 42 dagen! Op deze wijze wordt het raadsleden moeilijk gemaakt om hun controlerende werk adequaat en tijdig te doen. Helaas duiden de cijfers op een structureel falende en minachtende bedrijfscultuur in ons stadhuis onder ambtenaren en collegeleden. Amersfoort2014 is zeer verbaasd dat het college in de afgelopen zes weken nog niet in het openbaar  gereageerd heeft op deze onthutsende cijfers! Amersfoort2014 wil dat college niet achter gesloten deuren, maar in het openbaar reageert op deze cijfers.
In het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort staat vermeld dat schriftelijke vragen binnen een termijn van 20 dagen beantwoord moeten worden. Dat is van belang voor raadsleden om hun werk goed te doen. Raadsleden hebben namelijk alle informatie nodig die beschikbaar is om hun kaderstellende en controlerende taak te vervullen.
 
Uit de notitie 'beantwoordingstermijn schriftelijke vragen’ van 18 december 2019 blijkt echter dat van de schriftelijke vragen van raadsleden in 2018 (vanaf maart) slechts 30% en in 2019 zelfs maar 20% op tijd werd beantwoord. Dat zijn onthutsende cijfers en deze wijzen  dan ook op een falende en minachtende beantwoordingscultuur van schriftelijke vragen binnen de ambtelijke organisatie, aangestuurd door gemeentesecretaris en het college van B&W.
 
Verder blijkt uit de notitie dat, ondanks het dualistische stelsel, vooral oppositiepartijen gebruik maken van het instrument schriftelijke vragen. Dat is niet, zoals een fractielid van een coalitiepartij onlangs in de media onterecht opmerkte, om zich te profileren, maar om de controlerende taak goed te kunnen uitvoeren. De vraag of schriftelijke vragen relevant zijn, is niet ter beoordeling aan het college of de coalitie, maar aan de steller van de vragen! Amersfoort2014 onderschrijft tevens de stelling dat hoe slechter een college communiceert met de gemeenteraad en de stad, hoe meer schriftelijke vragen er gesteld zullen worden.
 
Amersfoort2014 is zeer verbaasd over het feit dat het college na zes weken nog steeds niet in het openbaar heeft gereageerd op deze voor het college toch onthutsende cijfers, terwijl er in de media al veel aandacht aan besteed is. Wij vragen ons dan ook af of het college deze notitie wel serieus neemt, of deze notitie  al besproken is, welke lessen hieruit getrokken worden en op welke wijze het college deze falende beantwoordingscultuur van schriftelijke vragen gaat ombuigen naar een adequate afhandelingscultuur. Vandaar de onderstaande schriftelijke vragen:
 
  1. Heeft het college kennisgenomen van de notitie ‘beantwoording schriftelijke vragen’ van 18 december 2019? Zo ja, waarom heeft het college tot op heden niet in het openbaar met de gemeenteraad gecommuniceerd over deze notitie door bijvoorbeeld een collegebericht?
  2. Wanneer heeft het college deze notitie officieel in een collegeoverleg besproken en wat was de reactie van het college over de cijfers in de notitie?
  3. Op welke wijze en wanneer is de top van de ambtelijke organisatie betrokken geweest bij de besprekingen van het college over deze notitie?
  4. Volgens Amersfoort2014 geven de cijfers aan dat er geen sprake is van incidenten, maar dat er sprake is van een structureel falende en minachtende beantwoordingscultuur van schriftelijke vragen binnen het college en de ambtelijke organisatie. Is het college het eens met deze opvatting? Zo nee, waarom niet?  Zo nee, wat is er dan aan de hand? Zo ja, hoe is deze cultuur ontstaan?
  5. Welke lessen heeft het college getrokken uit de notitie en wat betekenen deze lessen voor het college, de ambtelijke top en de ambtelijke organisatie? Oftewel: wat moet er veranderen op alle niveaus binnen de ambtelijke organisatie en het bestuur om vanaf heden wel aan de gestelde beantwoordingstermijn te kunnen voldoen?
  6. Wie gaat de regie pakken om deze bedrijfscultuur aan te pakken en om te zetten in een adequate afhandeling van schriftelijke vragen, zodat raadsleden snel hun werk kunnen doen? Welke rol gaat de ambtelijke top en het college hierin spelen?
  7. Op welke wijze gaat het college in het openbaar (en niet achter gesloten deuren) verder over dit probleem communiceren met de gemeenteraad?
 
Ben Stoelinga
 
team2018
 

Contactgegevens
E-mail: info@amersfoort2014.nl

 

Overig
KvK-nummer: 59198451
IBAN: NL17 ABNA 0528 4351 08

 

word lid


 

mailinfo@amersfoort2014.nl
facebook/amersfoort2014 youtube/amersfoort2014 twitter@amersfoort2014