Om u te voorzien van de beste online ervaring op deze website maken wij gebruik van cookies.

Door het gebruik maken van onze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Akkoord

Begin juni 2012 is de nieuwe cookie wet van kracht gegaan. Dit is een Nederlandse wet waarin een website eigenaar verplicht wordt om de bezoekers van de website op de hoogte te stellen van het plaatsen van cookies.

Wat is een cookie?
De meeste websites die u bezoekt, maken gebruik van cookies om uw gebruiksgemak op de website te verbeteren. Zo zorgen cookies ervoor dat een website u en uw voorkeursinstellingen 'onthoudt' tijdens uw bezoek aan de site of bij herhaalde bezoeken aan de site.
Cookies kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Bijvoorbeeld om u efficiënt te laten navigeren tussen verschillende pagina's, voor het opslaan van uw gebruiksvoorkeuren en voor analyse van de navigatie, om de website gebruikersvriendelijk te maken.
Cookies zorgen ervoor dat de interactie tussen u en de website sneller en gemakkelijker verloopt. Als een website geen gebruik maakt van cookies, denkt het - iedere keer als u naar een nieuwe pagina van de site gaat - dat u een nieuwe bezoeker bent.
Wat zit er in een cookie?
Een cookie is een eenvoudig tekstbestand dat door uw browser wordt opgeslagen en op uw computer wanneer u een website bezoekt. Een cookies bevat de informatie die de website bij een volgend bezoek graag wil weten. Alleen de website die een cookie plaatst, kan de informatie van die cookie uitlezen.
Wat gebeurt er als u geen cookies accepteert?
Laten we voorop stellen dat cookies onschuldig zijn en dat u ze op ieder gewenst moment kunt verwijderen. De nieuwe privacywetgeving garandeert u de mogelijkheid om cookies niet te accepteren op de door uw bezochte websites. Sommige websites bieden u zelfs de mogelijkheid om te kiezen welke cookies u wel of niet accepteert. Houd er rekening mee dat wanneer u cookies niet accepteert, u bepaalde functionaliteiten van de website kunt verliezen.

Er zijn verschillende cookies en andere meettechnieken die websites kunnen gebruiken of inzetten om u als gebruiker te 'herkennen' of de werking van de website te optimaliseren. Hieronder de belangrijkste:

Functionele (essentiële) cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het gebruik van de website waarop u zich bevindt, bijvoorbeeld om te herkennen dat u dezelfde gebruiker bent die de vorige pagina op de site heeft bezocht, of om uw voorkeuren te onthouden.

Performance cookies
Performance cookies worden gebruikt om te meten of een vertoonde advertentie leidt tot een aankoop of bijvoorbeeld een inschrijving. Websites worden hiervoor vergoed. Zo kunnen websites inkomsten genereren en het bezoek naar de website gratis houden. Deze vorm van cookies slaat geen persoonlijke informatie op en wordt niet herleid naar personen.

Analytische cookies
Voor het continu verbeteren van de website worden analytische cookies gebruikt. Hiermee worden bezoekersstatistieken bijgehouden. Dit is informatie over bijvoorbeeld hoeveel bezoekers de website bezoeken, welke pagina's bezoekers bekijken, waar ze vandaan komen en waar ze op klikken, welke browser en schermresolutie ze gebruiken. Deze informatie wordt niet herleid naar een individuele bezoeker.

Profilering cookies
Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat de getoonde advertenties beter aansluiten bij de interesses van de bezoeker. Advertentiebedrijven meten het succes van hun campagnes, de mogelijke interesses van de bezoeker en eventuele voorkeuren (bijv. wilt u het geluid uit hebben of heeft u de advertentie al eerder gezien) door cookies uit te lezen. Een advertentiebedrijf kan de gegevens van de banners op meerdere websites combineren om een beter profiel op te stellen. Zo kunnen adverteerders hun cookies op meerdere sites plaatsen en op deze wijze een beeld krijgen van de interesses van de gebruiker. Met deze informatie kunnen websites u relevantere advertenties tonen. Het kan gebeuren dat u na het bezoeken van een webwinkel op andere sites advertenties ziet met de door uwzelf bekeken producten of soortgelijke producten. Profilering cookies worden daarnaast ook gebruikt door YouTube, Facebook, Twitter en Flickr, bijvoorbeeld als je op de 'vind ik leuk' knop klikt.

Alternatieven voor cookies - Naast cookies gebruiken sommige websites nog andere technieken die dezelfde doelen hebben als de verschillende soorten cookies. Een voorbeeld is IP-fingerprint-tracking. Dit is een alternatief voor bijvoorbeeld performance cookies. Ook hiermee kan een website controleren of een bezoeker via een bepaalde website naar een webshop is gegaan. Dit werkt zo: computers maken gebruik van een IP-adres, een 'digitaal postadres' om de servers van het internet te vertellen welke computer een bepaalde webpagina wil zien. Daarbij wordt ook enige informatie over de browser meegestuurd, zodat de webpagina op de juiste manier vertoond wordt. De combinatie van deze gegevens kan worden gebruikt om met enige zekerheid te zeggen dat de bezoeker van een gratis website later een product koopt op een website. Met deze informatie kan de gratis website dan weer een vergoeding krijgen.

 nieuws  

Amerena; exploitatie, subsidieverantwoording 2017-2018 en de sportkaart: deel 2

sportHet is 16 maanden geleden dat de Amerena geopend werd. Op 11 maart 2019 heeft Amersfoort2014 schriftelijke vragen (2019-036) gesteld over de exploitatie, de subsidieverantwoording en de sportkaart. Op 2 juni heeft het College deze schriftelijke vragen beantwoord en pas twee weken daarna heeft Amersfoort2014 inzage gekregen in een documentje met de geheime omzetcijfers 2018 van de horeca van de Amerena.
Al met al een proces van bijna vier maanden! Inmiddels heeft Amersfoort2014 via ‘derden’ documenten mogen inzien over de exploitatiecijfers 2018-2021 van de Amerena. Deze baren ons veel zorgen en roepen vragen bij ons op. Dat geldt ook voor de huurovereenkomsten tussen de SRO en de Horecastichting, die ook (niet vertrouwelijk) ter inzage zijn gelegd bij de griffie.
 

Vragen
  1. Er is sprake van een huurovereenkomst voor 5 jaar tussen de SRO en de Stichting Horeca Amerena die is ondertekend op 12-4-2018. Op 1-1-2019 worden er twee nieuwe huurovereenkomsten (een over 5 jaar vanaf 1-1-2019 en een herziene huurovereenkomst over 2018) getekend en wordt de overeenkomst van 12-4-2018 tenietgedaan. Voor zover Amersfoort2014 heeft kunnen achterhalen is daarbij sprake van een forse huurverlaging in de herziene huurovereenkomsten. Amersfoort2014 wil graag uitleg over de redenen en de argumenten om de huurovereenkomst van 12-4-2018 te herzien en de huurbedragen voor het horecadeel aan te passen. Hoe is een verlaging van de huur te rijmen met het uitgangspunt dat is opgenomen in de businesscase van 1 juli 2016 dat de horecaexploitant de horeca- en verenigingsruimte huurt tegen een marktconforme prijs?

  2. In de antwoorden van 2 juni 2019 geeft het College aan dat de Stichting Horeca Amerena gemaand is om verantwoording af te leggen over € 99.000 aan verstrekte subsidies in 2018. Dat geldt ook voor de Stichting Amerena die € 27.500 heeft ontvangen in 2018 voor het opstarten van de sportkaart. Zijn deze verantwoordingen inmiddels binnen en is het College bereid deze verantwoording ter beschikking te stellen aan de gemeenteraad, dan wel ter inzage te leggen?

  3. In de antwoorden van het College van 2 juni 2019 wordt als antwoord op vraag 15 geschreven dat de SRO desgevraagd heeft aangegeven dat er geen prognoses zijn gemaakt van bezoekersaantallen van de Amerena. Amersfoort2014 vindt het onbegrijpelijk dat er in het gehele proces om tot de bouw van de Amerena te komen en het proces om tot allerlei businesscases (exploitatie)te komen bij de gemeente en of andere partijen geen prognoses zijn gemaakt van het te verwachten aantal bezoekers aan de Amerena. Is het College het daar mee eens? Amersfoort2014 ontvangt alsnog graag deze prognoses.

  4. Op 1 juli 2016 is aan de achterbannen van de betrokken verenigingen ter instemming het document: ‘Gezamenlijke exploitatie van Sportcomplex Amerena, Amersfoort 1 juli 2016’ (ook wel businesscase Amerena genaamd) voorgelegd. In die businesscase, waarmee alle achterbannen hebben ingestemd, wordt onder het hoofdstuk exploitatie Horeca het aantal bezoekers aan de Amerena ingeschat op 725.000 per jaar! Daarvan zou dan 25% de horeca bezoeken: zo’n 180.000 bezoekers per jaar. Uit het antwoord op vraag 14 van 2 juni 2019 blijkt dat er op basis van de bezoekcijfers van 2018 jaarlijks zo’n 320.000 bezoekers te verwachten zijn, waarvan dan 25% de horeca zal bezoeken: zo’n 80.000 horecabezoekers. Dat is meer dan de helft minder van wat er in de businesscase van 2016 is aangegeven. Kan het College, als medeverantwoordelijke voor het betreffende document van 1 juli 2016 verklaren waarom de bezoekcijfers uit 2016 en 2018 zo uiteenlopen en wat de gevolgen daarvan zullen zijn voor de exploitatie van de Amerena en de horeca? Waarop waren de bezoekcijfers van 2016 gebaseerd? Door wie zijn deze bezoekcijfers destijds aangeleverd?

  5. Amersfoort2014 heeft via een ‘derde’ een overzicht ingezien van de exploitatie horeca Amerena, waarin niet alleen de omzet, maar ook de lasten van 2018 zijn opgenomen. In dat overzicht is sprake van een verlies van € 23.000 over 2018. In 2018 heeft de gemeente Amersfoort echter € 44.000 extra gestort in de exploitatierekening, waardoor er ineens sprake is van een fictieve ‘winst’ van € 21.000. Het bedrag van € 44000 staat niet vermeld in RIB 2017-044. Kan het College dit bedrag verklaren? Uit het overzicht blijkt verder dat in de jaren 2018 tot 2021 jaarlijks een structureel oplopend tekort dreigt te ontstaan tussen de € 20.000 en € 25.000 op basis van de huidige exploitatiecijfers. Is het College op de hoogte van een meerjarenexploitatieoverzicht? Zo ja, sinds wanneer? Zo ja, welke gevolgen heeft dat? Zo nee, waarom is het College hiervan niet op de hoogte? Kloppen deze cijfers? Als de cijfers kloppen: op welke wijze gaat het structurele tekort gedekt worden, zeker nu ook de jaarlijkse gemeentelijke horecasubsidie in de komende jaren wordt afgebouwd?

  6. Volgens de businesscase uit 2016 zouden er jaarlijks zo’n 9250 aan verenigings- en professionele vrijwilligersuren worden ingezet in de algemene horeca. Nu blijkt uit het antwoord op vraag 4 van 2 juni 2019 dat er in 2018 slechts 3800 uren door deze vrijwilligers zijn ingezet in 9 maanden. Dat zullen over 12 maanden dan zo’n 5000 uren zijn. Dat is bijna de helft van wat er in de businesscase was weergegeven. Wat is de verklaring voor het feit dat slechts de helft van de vrijwilligersuren zijn ingezet in de algemene horeca? Is dit mede een oorzaak van het feit dat de horeca met de tussentijdse toestemming van dit College niet meer open is van 7.00 tot 23.00 uur om zodoende kosten te besparen van extra uren professionals en professionele oproepkrachten?
 
 
Ben Stoelinga
team2018
 

Contactgegevens
E-mail: info@amersfoort2014.nl

 

Overig
KvK-nummer: 59198451
IBAN: NL17 ABNA 0528 4351 08

 

word lid


 

mailinfo@amersfoort2014.nl
facebook/amersfoort2014 youtube/amersfoort2014 twitter@amersfoort2014