Om u te voorzien van de beste online ervaring op deze website maken wij gebruik van cookies.

Door het gebruik maken van onze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Akkoord

Begin juni 2012 is de nieuwe cookie wet van kracht gegaan. Dit is een Nederlandse wet waarin een website eigenaar verplicht wordt om de bezoekers van de website op de hoogte te stellen van het plaatsen van cookies.

Wat is een cookie?
De meeste websites die u bezoekt, maken gebruik van cookies om uw gebruiksgemak op de website te verbeteren. Zo zorgen cookies ervoor dat een website u en uw voorkeursinstellingen 'onthoudt' tijdens uw bezoek aan de site of bij herhaalde bezoeken aan de site.
Cookies kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Bijvoorbeeld om u efficiënt te laten navigeren tussen verschillende pagina's, voor het opslaan van uw gebruiksvoorkeuren en voor analyse van de navigatie, om de website gebruikersvriendelijk te maken.
Cookies zorgen ervoor dat de interactie tussen u en de website sneller en gemakkelijker verloopt. Als een website geen gebruik maakt van cookies, denkt het - iedere keer als u naar een nieuwe pagina van de site gaat - dat u een nieuwe bezoeker bent.
Wat zit er in een cookie?
Een cookie is een eenvoudig tekstbestand dat door uw browser wordt opgeslagen en op uw computer wanneer u een website bezoekt. Een cookies bevat de informatie die de website bij een volgend bezoek graag wil weten. Alleen de website die een cookie plaatst, kan de informatie van die cookie uitlezen.
Wat gebeurt er als u geen cookies accepteert?
Laten we voorop stellen dat cookies onschuldig zijn en dat u ze op ieder gewenst moment kunt verwijderen. De nieuwe privacywetgeving garandeert u de mogelijkheid om cookies niet te accepteren op de door uw bezochte websites. Sommige websites bieden u zelfs de mogelijkheid om te kiezen welke cookies u wel of niet accepteert. Houd er rekening mee dat wanneer u cookies niet accepteert, u bepaalde functionaliteiten van de website kunt verliezen.

Er zijn verschillende cookies en andere meettechnieken die websites kunnen gebruiken of inzetten om u als gebruiker te 'herkennen' of de werking van de website te optimaliseren. Hieronder de belangrijkste:

Functionele (essentiële) cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het gebruik van de website waarop u zich bevindt, bijvoorbeeld om te herkennen dat u dezelfde gebruiker bent die de vorige pagina op de site heeft bezocht, of om uw voorkeuren te onthouden.

Performance cookies
Performance cookies worden gebruikt om te meten of een vertoonde advertentie leidt tot een aankoop of bijvoorbeeld een inschrijving. Websites worden hiervoor vergoed. Zo kunnen websites inkomsten genereren en het bezoek naar de website gratis houden. Deze vorm van cookies slaat geen persoonlijke informatie op en wordt niet herleid naar personen.

Analytische cookies
Voor het continu verbeteren van de website worden analytische cookies gebruikt. Hiermee worden bezoekersstatistieken bijgehouden. Dit is informatie over bijvoorbeeld hoeveel bezoekers de website bezoeken, welke pagina's bezoekers bekijken, waar ze vandaan komen en waar ze op klikken, welke browser en schermresolutie ze gebruiken. Deze informatie wordt niet herleid naar een individuele bezoeker.

Profilering cookies
Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat de getoonde advertenties beter aansluiten bij de interesses van de bezoeker. Advertentiebedrijven meten het succes van hun campagnes, de mogelijke interesses van de bezoeker en eventuele voorkeuren (bijv. wilt u het geluid uit hebben of heeft u de advertentie al eerder gezien) door cookies uit te lezen. Een advertentiebedrijf kan de gegevens van de banners op meerdere websites combineren om een beter profiel op te stellen. Zo kunnen adverteerders hun cookies op meerdere sites plaatsen en op deze wijze een beeld krijgen van de interesses van de gebruiker. Met deze informatie kunnen websites u relevantere advertenties tonen. Het kan gebeuren dat u na het bezoeken van een webwinkel op andere sites advertenties ziet met de door uwzelf bekeken producten of soortgelijke producten. Profilering cookies worden daarnaast ook gebruikt door YouTube, Facebook, Twitter en Flickr, bijvoorbeeld als je op de 'vind ik leuk' knop klikt.

Alternatieven voor cookies - Naast cookies gebruiken sommige websites nog andere technieken die dezelfde doelen hebben als de verschillende soorten cookies. Een voorbeeld is IP-fingerprint-tracking. Dit is een alternatief voor bijvoorbeeld performance cookies. Ook hiermee kan een website controleren of een bezoeker via een bepaalde website naar een webshop is gegaan. Dit werkt zo: computers maken gebruik van een IP-adres, een 'digitaal postadres' om de servers van het internet te vertellen welke computer een bepaalde webpagina wil zien. Daarbij wordt ook enige informatie over de browser meegestuurd, zodat de webpagina op de juiste manier vertoond wordt. De combinatie van deze gegevens kan worden gebruikt om met enige zekerheid te zeggen dat de bezoeker van een gratis website later een product koopt op een website. Met deze informatie kan de gratis website dan weer een vergoeding krijgen.

 nieuws  

Leerplichtverslag 2017-2018

OnderwijsOp 5 maart 2019 ontving de gemeenteraad het Leerplichtverslag 2017-2018 van de gemeente Amersfoort. Hartelijk dank daarvoor! Het verslag is aanleiding tot een aantal schriftelijke vragen, omdat Amersfoort2014 zich zorgen maakt over de gevolgen van de invoering van AVG op de aanpak van het schoolverzuim en omdat het schoolverzuim in 2017-2018 flink is toegenomen (met name bij het relatief verzuim in het voortgezet onderwijs en het MBO). Bovendien is Amersfoort2014 benieuwd naar het opvallend grote verschil bij het zgn. luxe verzuim tussen voortgezet onderwijs/ MBO en (V-)S)/MBO.
 
Vraag 1:
In 2016 zijn het jongerenloket, regionale RMC trajectbegeleiding en lokale leerplicht samengevoegd en onderdeel geworden van het team Jong. De bedoeling was om meer preventief en integraler te werken. We zijn nu bijna drie jaar verder. Hoe is dit samenvoegingsproces verlopen? Heeft de samenvoeging bijgedragen tot de in 2016 gestelde doelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, zijn er nog verbeterpunten? Op welke wijze is dit proces geëvalueerd? Graag ontvangt Amersfoort2014 de verslagen van deze evaluaties met verbeterpunten en aanbevelingen?
 
Vraag 2:
In het leerplichtverslag wordt een aantal keren gemeld dat de invoering van de AVG invloed heeft gehad op veel werkprocessen en de voortgang van projecten en ook heeft geleid tot andere trajecten. Dit doet zich o.a. voor bij ziektemeldingen, waarbij eerst de GGD-arts onderzoek moet doen. Het heeft zelfs geleid tot het afschaffen van preventieve spreekuren in het VSO en het praktijkonderwijs.Kan de invoering van de AVG  beschouwd worden als een verbetering of als een verslechtering van de aanpak? Graag een nadere toelichting. Indien er sprake is van een verslechtering: wat kan er gedaan worden om de aanpak te verbeteren?
 
Vraag 3:
Wat is de verklaring voor het grote verschil in het aantal relatief en overig relatief verzuim tussen voortgezet onderwijs/MBO en het PO en (V)SO? Speelt de mate waarin het verzuim per onderwijstype wel of niet adequaat wordt geregistreerd daarbij een rol?
 
Vraag 4:
De toename van met name het relatief verzuim wordt in het leerplichtverslag toegeschreven aan een verbeterde registratie op de scholen. Hoe weet de gemeente dat? Zijn er ook andere verklaringen voor de toename? Graag een nadere toelichting op de toename van het relatief verzuim oer schoolsoort.
 
Vraag 5:
Het aantal processen verbaal is nauwelijks toegenomen in 2017-2018, terwijl het aantal meldingen van verzuim wel flink is toegenomen. Hoe is dat te verklaren? Op welke wijze is dat onderzocht en wat heeft dat opgeleverd? Hoe gaat de gemeente ervoor zorgen dat er beter gehandhaafd wordt bij  een toename van het aantal verzuimmeldingen?
 
Vraag 6:
Het absoluut verzuim is in 2017-2018 afgenomen. Dat is een goede ontwikkeling. Toch volgden er in 2017-2018 nog 27 leerlingen geen onderwijs. Zijn al deze leerlingen in beeld geweest bij de leerplichtambtenaar? Heeft de leerplichtambtenaar met de betreffende ouders en leerlingen persoonlijk contact gehad in 2017-2018? Hoe lang ( in schooljaren)  duurt het absolute verzuim al van de betreffende 27 leerlingen? Wat zijn de oorzaken van het niet volgen van onderwijs ( de aard van het absoluut verzuim)?
 
Vraag 7:
Citaat uit het verslag: ‘Team leerplicht werkt intensief samen met de wijkteams’. Hoe verloopt deze samenwerking? Is deze samenwerking ook geëvalueerd? Zo ja, op welke wijze? Graag ontvangt Amersfoort2014 de verslagen van deze evaluatie(s).
 
Vraag 8:
Citaat: ‘ We blijven wel preventief werken door aan te sluiten bij zorgadviesteam-overleggen op scholen’. De brugfunctionaris is een nieuwe functie die onlangs is ingevoerd om de contacten tussen de wijkteams en de scholen te onderhouden. Speelt deze brugfunctionaris ook een rol in de contacten tussen de leerplicht, de wijkteams en de scholen? Hoe verlopen die contacten?
 
Ben Stoelinga
 
Update 15 april 2019: Zie ook het AD artikel "Vragen over toename schoolverzuim"
team2018
 

Contactgegevens
E-mail: info@amersfoort2014.nl

 

Overig
KvK-nummer: 59198451
IBAN: NL17 ABNA 0528 4351 08

 

word lid


 

mailinfo@amersfoort2014.nl
facebook/amersfoort2014 youtube/amersfoort2014 twitter@amersfoort2014